۰

درآمد 40 هزار میلیارد تومانی دولت با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی

یک کارشناس پتروشیمی با اشاره به اینکه پتروشیمی ها به دنبال تغییر فرمول خوراک گاز و ارزان تر کردن خوراک خود هستند گفت: با تعیین نرخ ارز 8000 تومانی خوراک، درآمد 40 هزار میلیارد تومانی برای دولت ایجاد می شود.
پتروشیمی - میز نفت
پتروشیمی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، امین صباحی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به نامه اخیری که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص تعیین نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی نوشته است، گفت: براساس قانون هر موضوعی که در مورد خوراک پتروشیمی‌ها باشد باید وزارت نفت در مورد آن صحبت کند و علتش آن است که قانون وزارت نفت را مکلف کرده و گفته وزارت نفت مکلف است که فرمول نرخ خوراک را براساس آنچه که گفته شده تدوین و ابلاغ کند.

وی ادامه داد: بر این اساس وزارت نفت هم یک فرمولی را تهیه و ابلاغ کرد اما می‌بینیم که دو ماه پیش در مورد خوراک معاون اول  دستوری را صادر کرد و گفت خوراک پتروشیمی ها را براساس نرخ ارز 3800 تومانی تسعیر کنید.

به گفته این کارشناس پتروشیمی نکته ای که در نامه اخیر آقای نوروز زاده می بینیم این است که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به آقای صادق آبادی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش نامه نوشته است؛ در صورتی که  آقای صادق آبادی تنها می تواند در خصوص پتروشیمی های با خوراک مایع تصمیم گیری کند.

وی تصریح کرد: این نامه با سیاست و هوشمندی نوشته شده است از جهت اینکه شخص آقای زنگنه در خصوص موضوع اظهار نظر نکرده است.

صباحی ادامه داد: جالب است بدانید که آقای نوروز زاده اخیرا مصاحبه ای کرده است و گفته بانک مرکزی باید در خصوص خوراک پتروشیمی ها نظر دهد در صورتی که هیچ کس از ایشان نمی‌پرسد این موضوع به بانک مرکزی چه ربطی دارد؟

وی ادامه داد: با این اظهار نظر مشخص شد که ظاهرا  جناب آقای نوروز زاده رسما بی‌اطلاع است و نمی داند متولی پتروشیمی‌ها وزارت نفت است نه بانک مرکزی و قانون شرکت ملی پتروشیمی را برای تعیین نرخ خورک مکلف کرده است.

این کارشناس پتروشیمی ادامه داد: الان بحث اصلی این است که آقایان دولتی که توپ نرخ خوراک را پاسکاری می کنند می دانند اصل قضیه تعیین نرخ ارز پتروشیمی ها با نرخ 3800 تومان این است که پتروشیمی ها پول خود را وارد سامانه نیما کنند که این کار را انجام ندادند پس چرا آقایان دولتی  مصوبه 22 خرداد خود را تغییر نمی دهند؟  عجیب‌تر آنکه حالا که بسته جدید ارزی تعیین شده الان دوباره گفته اند نرخ خوراک بر اساس همان مصوبه قبلی باشد.

وی گفت: اگر چه ظاهرا وزارت نفت در مورد این موضوع سکوت کرده است اما مطمئنا این تصمیم وزارت نفت بوده است  و مطمئنا نظر شخص معاون اول بوده است و این نظر دولت است؛ باید از آقایان پرسید اگر نظر شما این نیست پس چرا سکوت کرده اید؟

صباحی ادامه داد: الان که پتروشیمی ها ارزشان را در بازار ثانویه با نرخ 8000  تومان می فروشند این چه منطقی است که باید دوباره این رانت داده شود؟

به گفته این کارشناس پتروشیمی اگر نرخ خوراک پتروشیمی ها را براساس نرخ ارز بازار ثانویه محاسبه کنیم 40 هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می شود.

وی تصریح کرد: ما این را دقیق حساب کردیم و در بدبینانه ترین حالت 35 هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه خواهد شد.

وی گفت: چه طور آنها ارزشان را با قیمت 8000 تومان  می فروشند اما خوراکشان را باید با نرخ 3800 بگیرند چرا نباید خوراکشان با قیمت ارز ثانویه باشد؟

این کارشناس پتروشیمی گفت: اینکه آقای مهدوی می گوید خوراک دیگر کشور ها ارزان تر از ایران است باید  پرسید کدام کشور ها؟ اگر منظورشان کشور عربستان است عربستان دو هلدینگ سابیک و آرامکو را دارد که متعلق به دولت است و عربستان دوست دارد به این پتروشیمی های دولتی خوراک را مفت بدهد چون درآمدش باز می گردد دوباره به جیب دولت عربستان.

وی ادامه داد: نکته مهمی که باید بگویم این است که کشور عربستان زنجیره پتروشیمی هایش روی خوراک مایع هستند و متاسفانه آقای مهدوی همه چیز را خلط مبحث می کند.

صباحی ادامه داد: اگر بخواهیم نرخ خوراک گاز پتروشیمی های ایران را با آمریکا مقایسه کنیم باید بگویم آمریکا گاز تحویلی به پتروشیمی‌هایش گران تر از ایران است الان خوراک گاز متان در آمریکا 13.5 سنت است اما در پتروشیمی های ایران 10 سنت است و آنها انواع و اقسام مالیات ها و عوراض زیست محیطی می دهند.

وی ادامه داد: باید بگویم هر کشوری براساس سیاست های خودش فرمول در می آورد و این چه ربطی دارد که عربستان و آمریکا چه می کنند. مگر ما آن موقع که خوراک گاز را 3 سنت می دادیم کسی حرفی می زد زیرا می دانستیم در آن موقع سیاست براین اساس بود که صنعت پتروشیی در کشور جان بگیرد.

به گفته این کارشناس الان دولت چرا باید خوراک ارزان بدهد و این تا کجا باید ادامه یابد؟ اکنون باید قیمت خوراک به گونه ای باشد که زنجیره پتروشیمی تشکیل شود.

وی ادامه داد: جالب است بدانید این دوستانی که امروز می گویند باید قیمت خوراک ارزان باشد  دو هفته پیش لایحه ای برده بودند در دولت که فرمول خوراک گاز را تغییر دهندو به دنبال ارزان تر کردن نرخ هستند و دنبال این هستند که متان را به 7 سنت برسانند.



منبع : فارس
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 21742
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *