۰

جریان بخش‌نامه محرمانه زنگنه چیست؟

بخش‌نامه‌ای از سوی وزیر نفت به مجتمع‌های پتروشیمی ابلاغ شد که به نظر می‌رسد باید محرمانه باقی می‌ماند. زنگنه در این بخش‌نامه از این مجتمع‌ها درخواست کرده است معاملات ارزی خود را به‌صورت کتبی به بانک مرکزی تسلیم کنند و معادل ریالی آن براساس آنچه بانک مرکزی معین می‌کند را دریافت کنند.
زنگنه - میز نفت
زنگنه - میز نفت
به گزارش میز نفت ، از زمانی که سیاست‌های جدید ارزی از سوی دولت ابلاغ شد و شرکت های پتروشیمی‌ها  ملزم شدند ارز خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما وارد کنند تا کنون که بیش از دو هفته از معرفی بسته جدید ارزی می‌گذرد، اخبار غیررسمی‌ای وجود داشته مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های پتروشیمی تخلف می‌کنند و ارز خود را در سامانه نیما ارائه نمی‌کنند. در آن زمان که قرار بود ارز آن‌ها با نرخ 4200 تومان در نیما عرضه شود علت احتمالی عدم عرضه ارز توسط برخی شرکت‌ها این‌گونه تحلیل می‌شد که این شرکت‌ها می‌توانند به جای اینکه ارز صادراتی خود را با نرخ 4200 تومانی در نیما عرضه کنند با نرخ حدود هشت هزار تا 10 هزار تومانی در بازار عرضه کنند.

رد ادعای عدم عرضه ارز در نیما توسط پتروشیمی‌ها

البته این ادعا بارها از سوی فعالان پتروشیمی رد شد. برای مثال احمد مهدوی،دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در یک نشست خبری در این مورد گفت: برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی دولت را تحت فشار قرار می‌دهند در صورتی که از تاریخ ۲۲ فروردین ماه و از زمانی که آقای جهانگیری  اعلام کردند، پتروشیمی‌ها ارز خود را به نرخ ۴۲۰۰ تومان به فروش رساندند. در آن زمان نه بخشنامه‌ای به ما ارائه شده بود و نه سامانه نیما راه‌اندازی شده بود.

مهدوی در ادامه با بیان اینکه فروش ارز در سال جدید به سه مقطع زمانی تقسیم می‌شود، توضیح داد: دوره اول از اول فروردین تا ۲۰ فروردین و قبل از اعلام سیاست ارزی جدید است. دوره دوم ۲۱ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت و در زمان اعلام سیاست ارزی با راه‌اندازی سامانه نیما و دوره سوم ۱۵ اردیبهشت تا ۳۱ خرداد و راه‌اندازی سامانه نیما است. پتروشیمی‌ها در دوره اول که ۱۵ روز آن تعطیلات عید نوروز بود، ۲۶۰ میلیون دلار ارز و در دوره دوم ۲۵۰ میلیون دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان ارائه کردند. در دوره سوم یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما وارد کردیم.

وی همچنین اخیرا در مصاحبه‌ای درمورد میزان ارزی که از زمان اجرای بسته جدید ارزی توسط شرکت‌های پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده است به ایسنا گفت: از زمان معرفی بسته جدید ارزی در تاریخ ۱۶ مردادماه تا روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه حدود ۵۰۶ میلیون یورو توسط شرکت‌های پتروشیمی عرضه شده و همه این میزان معامله شده است.

همچنین جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس چندی پیش در حاشیه دیدار مدیرعاملان هلدینگ‌های پتروشیمی گفت: باید از افرادی که بخش پتروشیمی را متهم به این می‌کنند که ارز صادراتی خود را عرضه نمی‌کنند یا اینکه ارز خود را خارج از سیستم و باقیمت‌های بالاتر عرضه کردند خواست که اگر مدرکی دارند به مراجع نظارتی ارائه کنند. اگر یک شرکت پتروشیمی این کار را کرده است مورد سوال و جواب قرار بگیرد.

بخش‌نامه‌ای که باید محرمانه می‌ماند

با این‌حال بیژن زنگنه طی نامه ای از تمام پتروشیمی‌ها (شرکت های متعلق به نهادهای عمومی، نیمه دولتی و خصوصی) در خواست کرده است که در راستای اجرای سیاست ابلاغی دولت به منظور تامین نیاز ارزی کشور از طریق بازار ثانویه، تمام ارز موجود در حساب های خارجی، یا شرکت های تراستی، صرافی ها وکارگزاران ارزی طرف معامله خود را کتبا به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسلیم کرده و با دریافت معادل ریالی آن، ارز مورد نظر را بر اساس آنچه که بانک مرکزی معین می کند در اختیار مراحل بعدی برای عرضه در بازار ثانویه قرار دهند.

روشن شدن چراغ ابهامات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما

نامه‌ای که باز هم چراغ ابهامات عرضه ارز پتروشیمی‌ها را روشن کرد. هرچند  فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی درمورد این بخش‌نامه توضیح داده است که براساس متن این نامه و تبصره‌های آن، برخی شرکت‌های پتروشیمی قبل از ایجاد بازار ثانویه، ارز خود را وارد سامانه نیما نمی‌کردند یا اگر این کار را انجام می‌دادند با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان این کار صورت نمی‌گرفت که دلایل خاص خودشان را داشتند.

همچنین مهدوی در این مورد به ایسنا گفت: این بخش‌نامه محرمانه است و نمی‌دانم چه کسی آن را رسانه‌ای کرده است. شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و وزیر نفت هم بر آن نظارت می‌کند. آقای زنگنه تاکید کرده است شرکت های پتروشیمی ارز خود را به سامانه نیما بدهند. آقای زنگنه نگفته است شرکت‌های پتروشیمی ارز خود را به بانک مرکزی ارائه کنند. این شرکت‌ها اصلا نمی‌توانند ارز خود را به بانک مرکزی ارائه کنند. شرکت‌های پتروشیمی باید ارز خود را در نیما ارائه کنند. الان هم این کار انجام می‌شود و آقای زنگنه هم نظارت می‌کند.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 21795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *