۰

پول پتروشيمی ها غيب شد

در شرایطی که رییس جمهور اخیرا " اقدام کسانی که ارز صادراتی خود را در اختیار سامانه نیما قرار نمی‌دهند، خیانت به کشور" تلقی کرد، رییس سازمان توسعه تجارت، نارضایتی رییس جمهور را از شرکت‌های عمده بزرگ و صادراتی عنوان و اعلام کرد: شرکت‌های عمده صادراتی در بخش پتروشیمی، محصولات پایه‌ نفتی و کانی‌های فلزی که اکثرا شرکت‌های شبه‌دولتی، وابسته به هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و با مدیریت دولتی یا وابسته به نهادها هستند به تعهد خود در این زمینه عمل نکردند و ارز صادراتی‌شان را کامل به سامانه نیما نیاوردند.
پتروشيمي - میز نفت
پتروشيمي - میز نفت
به گزارش میز نفت ، رییس جمهور شنبه هفته جاری که در اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید رجایی سخن می‌گفت تاکید کرد که " بخشی از التهابات داخلی است، چراکه صادرکنندگان دولتی و خصولتی ارزی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهند ۴۸ ساعت بعد در اختیار این سامانه می‌گذارند که این کار خیانت به کشور است که من نیز در این زمینه به یکی از مسئولان مربوطه دستور دادم اگر فردی این کار را کرد در ابتدا او را عزل و در گام بعدی به دادگاه معرفی کنید".

روحانی اعلام کرد که "میزان صادرات غیرنفتی حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال است که با توجه به گذشتن حدود شش ماه از سال باید ۲۰ میلیارد دلار به بانک مرکزی و سامانه نیما تحویل داده می‌شد که این اتفاق نیفتاده است".

مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت - در این باره به ایسنا، گفت: با توجه به آمارهای موجود از صادرات غیرنفتی ماهانه حداقل باید ۱.۵ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما برمی‌گشت و طی چهار ماهه گذشته به حدود شش میلیارد دلار می‌رسید.

وی افزود: طی چند ماهه گذشته در مصوبات ابلاغی معاون اول رییس جمهور و ستاد بررسی مسائل اقتصادی به طور مرتب تاکید شده است که درآمدهای ارزی ناشی از صادرات محصولات غیرنفتی بایستی به چرخه اقتصادی کشور برگردد. البته در خصوص کالاهای خاص پتروشیمی، محصولات پایه نفتی و همچنین کانی‌های فلزی تاکید بر این بوده که ارز ناشی از صادرات خود را بایستی به سامانه نیما واریز و در آنجا به شبکه بانکی یا صرافی‌ها بفروشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: برای سایر محصولات صادراتی که سهم اندکی در کل صادرات غیرنفتی دارند همواره تاکید بر این بوده است که به یکی از روش‌های اشاره شده در مصوبات ابلاغی آن سهم خود را در چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند که آنها می‌توانند نسبت به فروش ارز صادراتی در سامانه نیما، واردات از محل صادرات یا واگذاری پروانه صادراتی به دیگران، سپرده‌گذاری ارزی از محل صادرات، تسویه‌حساب بدهی‌های ارزی داخلی از محل درآمد ناشی از صادرات و غیره در این راستا اقدام کنند.

به گفته وی، صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، محصولات پایه‌ نفتی و همچنین کانی‌های فلزی براساس مصوبات قبلی مجاز بودند حداکثر معادل ۳۰ درصد از ارز فروخته شده در سامانه نیما را برای واردات کالاهای مورد نیاز خود به کار گیرند.

ماهی ۱.۵ میلیارد دلار باید در سامانه نیما واریز می‌شد اما نشد!

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: مجموعه‌های اشاره شده تقریبا بایستی ماهانه ۱.۵ میلیارد دلار (پس از کسر صادرات میعانات گازی و انواع گازها که توسط شرکت‌های دولتی صورت می‌گیرد) در سامانه نیما ارز می‌فروختند، در حالی که مبالغ فروخته شده تا به امروز کمتر از این رقم برآوردی است و نارضایتی رییس جمهور از شرکت‌های عمده بزرگ و صادراتی است که قرار بود درآمدهای صادراتی خود را در سامانه نیما به فروش برساند.

خسروتاج گفت: متاسفانه در این میان شرکت‌های عمده صادراتی در بخش پتروشیمی، محصولات پایه‌نفتی و کانی‌های فلزی که اکثرا شرکت‌های شبه‌دولتی، وابسته به هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و با مدیریت دولتی یا وابسته به نهادها هستند به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دقیقا چقدر تاکنون ارز از این محل به سامانه نیما و بانک مرکزی تحویل داده است، توضیح داد که درباره‌ میزان ارز فروخته شده رقم دقیقی در اختیار نداریم و بانک مرکزی می‌تواند به این سوالات پاسخ دهد. اما از صادرکنندگان در این شرایط اقتصادی انتظار می‌رود با راهکارهای پیش‌رو سهم و نقش خود را به خوبی در گردش چرخه اقتصادی کشور ایفا کنند.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 21904
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *