8 ميليون بشکه نفت به چين رفت

23 شهريور 1397 ساعت 11:15

در حالی که تحریم های قریب الوقوع آمریکا صادرات نفت ایران را تحت فشار قرار داده است، تهران شاهد طولانی ترین دوره عدم ارسال نفت به بزرگترین مشتری خود یعنی چین در طی ۳ سال گذشته بوده است.


به گزارش ميز نفت به نقل از بلومبرگ، آمارهای تانکری نشان می دهد، پس از 18 روز وقفه، 2 سوپرتانکر نفتی در اواخر روز چهارشنبه پایانه صادراتی ایران را به مقصد چین ترک کرده اند.

هرچند توقف موقتی صادرات نفت ایران به چین احتمالا بدین معنا نیست که پکن تسلیم فشارهای ترامپ خواهد شد، اما می تواند حاکی از آن باشد که پالایشگاه های چینی خواهان خرید نفت با شرایطی بهتر هستند.

صرف نظر از انگیزه این اقدام، در شرایطی که ایران با قطع واردات کره جنوبی و فرانسه و افت خرید برخی مشتریان دیگر مواجه شده است میزان صادرات ایران به چین کاهش داشته است. آمارهای تانکری نشان می دهد، ایران ناگزیر شده بخشی از نفت تولیدی خود را بر روی دریا ذخیره کند.

چین در سال گذشته میلادی بزرگترین مشتری نفت ایران بود و تقریبا یک سوم از کل نفت خام و میعانات صادراتی تهران را خریداری کرد. صادرات نفت ایران از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون حدود 1.3 میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم در سال 2016 تا 3 میلیون بشکه در روز می رسید.

دو سوپرتانکر دیون وان و دون، که قادر به حمل 4 میلیون بشکه نفت خام هستند، اواخر روز چهارشنبه جزیره خارگ را به مقصد سواحل چین ترک کردند. آخرین تانکری که پیش از آن نفت ایران را به سمت چین برده بود، سوپرتانکر استارلا بود که روز 25 اوت 2 میلیون بشکه نفت ایران را به سمت نینگبوی چین برده بود.

در حال حاضر، 8 تانکر نفتی 14 میلیون بشکه نفت خام یا میعانات ایران را در خلیج فارس ذخیره کرده اند.

منبع: تسنيم


کد مطلب: 21941

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/21941/8-ميليون-بشکه-نفت-چين-رفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir