۰

​ریسک تحریم در کمین کشورهای نفتی

حدود یک ماه و نیم به آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران زمان باقی است. دولت ترامپ با تولیدکنندگان نفت مذاکره کرده تا با افزایش تولید جای ایران را در بازار نفت پر کنند و مانع از ایجاد کمبود نفت شوند. هرچند هنوز در توان این کشورها برای جبران حذف نفت ایران تردید وجود دارد، اما در عین حال این مساله مطرح است که اقدام کشورهای تولیدکننده نفت علیه یکی دیگر از اعضای اوپک، آیا در بلندمدت می‌تواند منافع دیگر اعضای این سازمان را تهدید کند؟
جواد یارجانی - میز نفت
جواد یارجانی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، جواد یارجانی، رئیس اسبق امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی بر این باور است که شاید در مقطع کنونی وقایع به زیان ایران در حال رقم خوردن باشد؛ اما در نهایت اتحاد کشورهای صادرکننده نفت با تحریم‌کنندگان ایران، به زیان تمام کشورهای صادرکننده تمام خواهد شد. آن‌طور که این کارشناس اوپک در گفت‌وگو با «شانا» تحلیل می‌کند، اگر این اطمینان به وجود آید که نفت به اندازه کافی در بازار وجود دارد و صادرات ایران به راحتی قابل جایگزین شدن است، تهدیدی برای تمامی کشورهای صادرکننده نفت ایجاد می‌شود. به این معنا که تحریم نفتی کشورها به مرور مرسوم شده و امکان دارد روزی همین کشورهایی که در حال حاضر با آمریکا علیه ایران متحد شده‌اند خود نیز دچار تحریم شوند.

 قیمت نفت به کدام سو می‌رود؟

یارجانی می‌گوید: «نمی‌توان با قطعیت گفت قیمت‌ها به کدام سمت می‌رود. از یکسو خروج احتمالی بخشی از صادرات نفتایران از بازار نفت منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد؛ اما از سوی دیگر ادعاهایی مطرح شده است مبنی اینکه برخی کشورها می‌توانند جای خالی ایران را در بازار نفت پر کنند که این موضوع هنوز با ابهام مواجه است و نمی‌توان خیلی به آنها استناد کرد.» با این حال این کارشناس نفتی احتمال رخ دادن برخی برآوردها از جمله پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به ۴۰۰ دلار را بسیار اندک می‌داند، به گفته او «در تاریخ نفت هرگز رقم‌هایی مثل نفت ۴۰۰ دلاری تجربه نشده است. زمانی ممکن است چنین اتفاقی بیفتد که در آن واحد چند صادرکننده بزرگ نفت از بازار نفت بیرون بروند که چنین اتفاقی بعید است. اقتصاد دنیا نیز تحمل قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار را ندارد و شرایط سخت می‌شود.»

 احتمال حذف کامل ایران از بازار نفت؟

یارجانی بعید می‌داند آمریکا بتواند ایران را کاملا از این بازار حذف کند. به گفته او، هیچ کشوری نمی‌تواند بپذیرد که ایران را از اصلی‌ترین منبع صادراتی‌اش محروم کند. از سوی دیگر ایران هم از ابزارهای خود برای فروش نفت استفاده می‌کند. همچنین باید توجه داشت آمریکا به‌صورت یک‌جانبه ایران را تحریم کرده و ایران تحریم بین‌المللی نیست و آنچه مشهود بوده این است کهاتحادیه اروپا از مواضع ایران حمایت کرده و به انتقاد از مواضع آقای ترامپ در این زمینه ادامه می‌دهد. همه اینها سبب شده تا شرایط بازار نفت پیچیده‌تر از گذشته شود. با این حال، این کارشناس نفتی معتقد است، هر چقدر دخالت سیاسی در بازار نفت بیشتر شود، نتایج منفی بیشتری برای اقتصاد دنیا خواهد داشت.

 آیا نفت ایران قابل جایگزین است؟

او در ادامه با بیان اینکه ترامپ نفت ایران را تحریم می‌کند و از عربستان می‌خواهد ۲ میلیون بشکه تولید خود را بالا ببرد عربستان هم پاسخ آمریکا را داد، اظهار کرد: با این حال عربستان نگفت می‌تواند ۲ میلیون بشکه به تولید خود اضافه کند یا خیر. رئیس اسبق امور اوپک می‎گوید: عربستان در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در صنعت نفت خود کرده و محدودیت‌هایی را که ایران به دلیل تحریم‌ها برای توسعه این صنعت تجربه کرده، نداشته است. همه اینها سبب شده تا عربستان اعلام کند می‌تواند تولید خود را از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز هم فراتر ببرد؛ اما تحلیلگران معتقدند حتی اگر عربستان ظرفیت تولید ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نیز داشته باشد، این تولید پایدار و مداوم نخواهد بود.

یارجانی در ادامه با اشاره به افزایش تولید نفت اعضای دیگر اوپک از جمله عراق و سرمایه‌گذاری این کشورها برای توسعه میادین نفتی خود در سال‌های اخیر می‌گوید: گاهی اوقات به‌دلیل مسائل هزینه‌ای و سرمایه‌ای یا شرایط خاص سیاسی شاهدیم افزایش تولیدهای اعلامی به وقوع نمی‌پیوندند. بنابراین سوال اصلی این است آیا این کشورها می‌توانند به‌صورت پایدار و طولانی‌مدت تولیدشان را افزایش دهند؟ دوم اینکه اگر قرار باشد نفت بیشتری به بازار عرضه شود و قیمت نفت هم کاهش یابد آیا بودجه آنها با مشکل مواجه می‌شود یا خیر؟ طبیعی است که باید در بین تصمیم‌ها توازن برقرار شود.  یارجانی در بخش دیگر اظهارات خود به ادعای روسیه برای افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید اشاره کرد. او می‌گوید: «می‌دانیم که شرکت‌های روسی اکنون تحت تحریم‌ هستند، بنابراین اینکه بتوانند ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشند، خیلی روشن نیست. رقم‌هایی که از سوی روس‌ها برای افزایش تولید اعلام می‌شود به نوعی بازاریابی است.» این کارشناس نفتی افزود: فکر نمی‌کنم که این کشورها به‌صورت دسته‌جمعی هم قادر به جوابگویی کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی باشند.

 ضربه اوپک به اوپک

یارجانی که سال‌ها تجربه حضور در اوپک را دارد و شاهد وقایع بسیاری در این سازمان بوده، توضیحاتی را درخصوص تضعیف اوپک به دنبال اقدام برخی اعضای این سازمان برای همراهی با آمریکا و تحریم نفت ایران ارائه داده است. او معتقد است که اگر گذشته را مبنا قرار دهیم به نظر می‌رسد که اوپک از این بحران هم رد می‌شود. با این حال رئیس اسبق امور اوپک در وزارت نفت ایران بر این باور است که اگر اوپک نتواند از این بحران عبور کند، کشورهایی که به دنبال تضعیف این سازمان بودند به هدف‌شان رسیده‌اند. اما بی‌شک ضرر حذف اوپک بیشتر متوجه طرفداران حذف این سازمان خواهد بود.

منبع : اکوفارس
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 21978
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *