۰

​تناقض‌گویی نفتی روس‌ها

مذاکره سه تولیدکننده برتر دنیا، یعنی آمریکا، روسیه و عربستان برای تشکیل اتحادی سه جانبه در راستای متعادل کردن بازار نفت بعد از تحریم نفت ایران، با دیدار وزیر انرژی روسیه و وزیر انرژی عربستان در روز گذشته ادامه یافت. در این دیدار وزیران انرژی روسیه و عربستان در مسکو بر برقراری ثبات در بازار جهانی نفت و آمادگی برای واکنش سریع به تغییر شرایط بازار و همکاری با شرکای دیگر تاکید کردند.
الکساندر نوواک - میز نفت
الکساندر نوواک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، الکساندر نوواک و خالد الفالح در دیداری که دیروز در مسکو صورت گرفت، به گفت وگو در زمینه ایجاد ساختار پایدار همکاری در چارچوب کشورهای تولید‌کننده نفت خارج از اوپک پرداختند. براساس گزارش «ایرنا» از رسانه‌های روسیه، در مذاکرات وزیران انرژی روسیه و عربستان درخصوص عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت با محوریت شاخص‌های عمده اقتصادی کشورها و سناریوهای احتمالی میان مدت نیز گفت‌وگو شده است. رویترز نیز بخش دیگری از اظهارات وزیر انرژیروسیه را منتشر کرده و نوشته است، مذاکره بر سر چگونگی همکاری اوپک پلاس(اوپک و غیراوپک) در نشست الجزایر محور مذاکرات او با الفالح بوده است. نشست الجزایر کمتر از یک هفته دیگر با حضور کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تولید برخی اعضای اوپک در شرایطی که ایران به دلیل تحریم‌ها با کاهش تولید مواجه است، این نشست به نشستی پر مجادله بدل شود.

آمریکا به دنبال این است که برای تحریم ایران دیگر کشورهای تولیدکننده نفت را با خود همراه کند. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا هفته گذشته ابتدا در واشنگتن با همتای سعودی خود دیدار کرد، سپس با سفر به مسکو با نواک به مذاکره نشست. وی پس از این دیدار با نواک به خبرنگاران گفت که سه تولید‌کننده بزرگ نفت (روسیه، آمریکا و عربستان) می‌توانند کاهش عرضه نفت ناشی از تحریم صادرات ایران را جبران کنند تا بازار نفت از ثبات خارج نشود. بعد از این اظهارات بود که حسین کاظم‌ پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک به انتقاد از عملکرد روسیه و عربستان در افزایش تولید نفت به بهانه متعادل کردن بازار نفت پرداخت. او گفت: روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌‌سازی بازار جهانی نفت به دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران هستند. با این حال چنین گمانه‌ای روز گذشته از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران رد شد. بهرام قاسمی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این کشور قصد دارد سهم بازار نفت ایران را تصاحب کند، گفت: برخی تفاسیر در رسانه‌ها منتشر می‌شود که با آن موافق نیستیم. سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه ایران با روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، همکاری‌های خوبی دارد، تصریح کرد: نمی‌توان چنین تعبیر کرد که اقدام روسیه اقدامی علیه ایران و تصاحب بازار نفت ایران است. در این زمینه مقام‌های رسمی کشور توضیحات لازم را ارائه خواهند کرد.

 تناقض‌گویی روس‌ها

با این حال به نظر سیاست یک بام و دو هوایی روسیه مانند آنچه که در گذشته وجود داشته، ادامه دارد. در واقع با وجود بازگشت تولید روسیه به سطح پیش از توافق نفتی و وعده روسیه به آمریکا برای افزایش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید، روز گذشته نواک، در گفت‌وگو با شبکه CNBC تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران را غیرسازنده خواند و آن را همراه با پیامدهایی دانست. وزیر انرژی روسیه گفته است: موضع ما در این‌باره بدون تغییر مانده و همچنان بر این باوریم که اقدام مذکور غیرسازنده و اشتباه است. او گفته که اظهارنظر درباره پیامدهای تحریم‌های ایران دشوار است و وی همچنان در انتظار دریافت جزئیات حقوقی و تاثیر تحریم‌ها است. نواک افزوده است: ما نمی‌دانیم شرکت‌ها چه واکنشی نشان خواهند داد و کشورهایی که با ایران مبادلات نفتی دارند چه واکنشی خواهند داشت.

منبع : اکوفارس

   
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 21980
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *