۰

20 سال معطلي فقط از يک شرکت

یک سازنده تجهیزات صنعت نفت گفت: کشور را با ابتدا برجام و حال با متحدین امریکا مشغول کردند؛ مگر اروپا قبلا در برجام تضمین نداده بود که به دنبال تضمین متحدین امریکا یعنی اروپا هستند؟
20 سال معطلي فقط از يک شرکت
به گزارش ميزنفت، عبد الحمید نادریان یکی از فعالان ساخت تجهیزات بالادستی صنعت نفت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس  گفت: 5 درصد از سهم فروش در بازار نفت ،گاز  و میعانات گازی دنیا سهم ایران است و ایران  با 1 درصد از جمعیت دنیا 8 درصد از منابع روی زمین را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: اگر انرژی فسیلی زمین را یک میز فرض کنید و چهار پایه برای آن در نظر بگیرید یک پایه میز ایران و عراق ، پایه دیگر بقیه خاورمیانه و عربستان پایه سوم روسیه و پایه چهارم مابقی کشورهای دنیا هستند.

این سازنده صنعت نفت تصریح کرد: با این شرایط مشکل ایران مدیریت است؛ شما ببینید قبل از انقلاب 140 میلیارد دلار درآمد نفت  ایران  بوده است و بعد از انقلاب 1500 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران است.

وی تصریح کرد: در 5 سال مدیریت دولت روحانی 300 میلیارد دلار  و در 8 سال مدیریت احمدی نژاد 531 میلیارد دلار فروش نفت ایران بوده است و حدودا 30 درصد پول هر بشکه  نفت بابت تجهیزات بالادست نفت، انتقال و بهره برداری سهم صاحب صنعت بالادست از تولید است که دریافت می کند.

وی با انتقاد از وضعیت صنعت نفت کشور در چهار سال گذشته اظهار کرد: جناب زنگنه باید  نگاه خود را از خارج به داخل منتقل کند. اگر حرکت از درون نباشد ایران راه به جایی نمی برد. 

وی خطاب به وزیر نفت گفت: جناب زنگنه امید و آرزو به شرکت‌های اروپایی ایران را به جایی نمی رساند. ما تحریم دلاری هستیم. فرقی بین روحانی، احمدی نژاد، خاتمی، هاشمی و موسوی برای تحریم کننده نیست. طرف مقابل ارفاقی برای دولت روحانی ندارد و 24 میلیارد  دلار ایرانیان  را جریمه کرده است. 

وی ادامه داد: من به عنوان یک فعال صنعت نفت میگویم فشار اقتصادی  دولت ترامپ بر مردم و دولت ایران بیشتر از قبل خواهد شد. آزاد سازی ذخیره نفت امریکا به بازار دنیا برای خنثی کردن طرح و برنامه اوپک بازی ساده ترامپ برای کاهش  قیمت نفت تولید کنندگان  نفت است.

نادریان تصریح کرد: پیش بینی میکنم در 1000 روز باقی مانده مدیریت جناب روحانی در عمل و کف بازار صنعت نفت و گاز ایران، اروپایی‌ها بدلیل جریمه خیلی سخت آمریکا وارد بازار ایران نمی‌شوند.

وی خاطر نشان کرد:کاخ سفید،کنگره، مجلس نمایندگان و خزانه داری امریکا تاکنون 24 میلیارد دلار طرف ایرانی را جریمه کرد‌ه‌اند و مدیریت آمریکا برای فشار به ایران یکپارچه است. ترامپ قانونی گذاشته که تا سال 2027 سرمایه گذاری بالاتر از 10 میلیون دلار در صنعت نفت ایران شامل جریمه آمریکائی می شود؛ بنابراین  مجوز گرفتن شرکت‌های بزرگ نفتی از مدیریت یکپارچه امریکا امکان پذیر نیست.

وی به ماجرای توتال اشاره کرد و گفت: توتال بنا بود تکنولوژی و سرمایه به ایران بیاورد. حال نه تکنولوژی نه سرمایه به ایران آورده است و توتال 20 سال است با آمدن و نیامدن نفت ایران را مشغول کرده است. در این قرارداد4.7 میلیارد دلار کار نفتی روی هوا می رود و هیچ کس پاسخگو نیست. وزارت نفت و مجلس تماشاچی ترک 4.7 میلیارد قرارداد هستند.

وی گفت: توتال کار 2 میلیارد دلاری را در فاز 2 و 3  را خیلی بیشتر تمام کرد و به جای حفاری در مخازن مشترک به عمد در مخازن غیر مشترک ایران حفاری کرد. توتال 2 بار در دادگاه امریکا بدلیل پرداخت رشوه به ایرانیان محکوم شد. اما باز می‌رویم و با توتال قرار داد می‌بندیم  و می‌بینیم که بدون پرداخت ضرر وزیان دوباره ایران را ترک می کند.

نادریان تصریح کرد: نگاه تیم اقتصادی حسن روحانی به بیرون از ایران است.کشور را با برجام و حال با متحدین امریکا مشغول کردند؛ مگر اروپا قبلا در برجام تضمین نداده بود شما حالا دنبال تضمین  اروپا یعنی  متحدین امریکا  هستید؟

وی ادامه داد: با این شرایط وقتی شرکت‌های توانمند داخلی حضور دارند سیستم های معیوب بانکی نیز با صنعتگران داخلی همکاری نمی کنند.

نادریان ادامه داد: متاسفانه فساد در شبکه بانکی ایران خاوری‌ها را پرورش می دهد و وقتی طرف با برگ ماموریت دولتی  با هزینه جمهوری اسلامی به آن طرف پناهنده می شود تازه دادستان و سیستم امنیتی به سختی و ناباوری از خواب بیدار می شوند.

وی با بیان اینکه با این  شبکه بانکی  اقتصاد ایران راه به جایی نمی برد، گفت: 80 درصد مبادلات اقتصادی دنیا با دلار است، ما تحریم دلار هستیم. یعنی منشاء انتقال پول به دلار باید از آمریکا استعلام بگیرد.

این سازنده تجهیزات نفتی ادامه داد: در زمان غیر تحریم فقط یک خط سوئیفت به بانک مرکزی داده بودند و تمام بانک‌ها با این خط سوئیفت کار می کردند؛  ما  در استفاده از دلار تحریم هستیم و طرف‌های مقابل معامله ایران را آمریکا 80 میلیارد دلار جریمه  کرده است.

وی گفت: تیم اقتصادی حسن روحانی  با در اختیار داشتن 3000 روز وقت که 2000 روز آن سپری شده و 1000 روزمانده است نتوانست  از پتانسیل درونی اقتصاد  ایران یعنی تولید ناخالص ملی 400 میلیارد دلار و نقدینگی 1600 هزار میلیارد تومان در مسیر تولید و رشد اقتصاد ایران بهره ببرد.

 نادریان تصریح کرد: یعنی وقت و پتانسیل  اقتصاد ایران را با خندیدن و نخندیدن با اروپائی‌ها و امریکائی‌ها مشغول کردند؛ در حالی که روحانی دلار را 3900 از احمدی‌نژاد تحویل گرفت و به نزدیک 15000 تومان رسانده است و پیش بینی بنده  این است که قیمت دلار را بسیرا بالاتر از این تحویل دولت بعد می‌دهد. چون پول ملی را به جای تولید و کارهای مولد به سمت بانک‌ها و شبه‌بانک‌ها  هدایت کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال 300 هزار میلیارد تومان بانک‌های ایران سود  سپرده بانکی می دهند؛ بنابراین فاتحه  سرمایه گذاری و تولید وفعالیت اقتصادی  با این تئوری فکری را باید برای ایران خواند.

نادریان با اشاره به اینکه ایران 5 درصد تولید نفت دنیا در اختیار دارد گفت: اکنون در پارس جنوبی قطر 401 چاه و ما 250 چاه حدودا حفاری کردایم.  اما قطریها دوبرابرما تاکنون گاز برداشت داشته اند؛ در برداشت لایه نفتی هم قطریها 10 برابر ما برداشت دارند ایران 25 هزار بشکه قطر 300 هزار بشکه روزانه برداشت کرده است.

وی در پایان گفت: انتظار داریم که توجه به ساخت داخل نسبت به گذشته بیشتر شود والا شرایط صنعت نفت در سال های پایانی دولت هیچ تغییری نخواهد کرد.
جمعه ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب: 21988
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *