۰

محاسبه ارزی بهای خوراک مسکوت ماند

عضو کمیسیون انرژی مجلس از رانت عجیب پتروشیمی ها از مابه التفاوت نرخ خوراک و نرخ فروش ارز خبر داد و گفت: طرح محاسبه نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به صورت ارز مسکوت ماند.
محاسبه ارزی بهای خوراک مسکوت ماند
به گزارش ميزنفت، هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عدم تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از آنکه این مجموعه‌ها ارز خود را با نرخ 7 تا 8 هزار تومان در بازار ثانویه عرضه می‌کنند،‌گفت: پتروشیمی‌های گازی خوراک ارزان دریافت می‌کنند، در صورتی که پس از تبدیل این خوراک به مواد اولیه پتروشیمی آن را به صورت خام صادر کرده و هیچ ارزش افزوده‌ای به آن اضافه نمی‌کنند در صورتی که اگر با یک زنجیره آن را به ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنند صادرات هر تن 3 هزار دلار عاید کشور خواهد شد. 

وی ادامه داد: اما خوراک ارزان موجب شده است تا پتروشیمی‌ها هرگز به دنبال ایجاد زنجیره ارزش نروند و به همان خام فروشی بسنده کنند. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی حدودا بین 10 سنت است که متاسفانه این نرخ نیز با ریال محاسبه می‌شود که هم اکنون 3800 تومان است؛ بنابراین وقتی پتروشیمی‌ها ارز خود را با قیمت 8 هزار تومان در بازار ثانویه می‌آوردند، اما خوراک دریافتی آنها با دلار 3800 تومانی است، شما ببینید چه رانت بزرگی عاید مجتمع‌های پتروشیمی می‌شود و چه سود کلانی به دست می‌آورد. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه رانت پتروشیمی‌ها بسیار عجیب و غریب است، گفت: این رانت موجب شده است تا شرکت‌های پتروشیمی هرگز به دنبال ایجاد زنجیره ارزش نروند، در صورتی که درآمد ارزی می‌خواهیم و به دنبال اشتغال مناسب در صنعت پتروشیمی هستیم، باید اعلام کنیم که آنها فقط در صنایع تکمیلی است و نباید به دنبال این موارد در بالادست پتروشیمی‌ها گشت.

خادمی با اشاره به طرحی که اخیرا در مجلس مطرح شده بود تا خوراک واحدهای پتروشیمی به جای محاسبه به صورت دلار و ارزی محاسبه شود گفت: در گذشته این صحبت‌ها مطرح شد، اما متاسفانه این طرح مسکوت ماند و تبدیل به قانون نشد. در صورتی که اگر قانونی می‌شد، دیگر این مشکلات را نداشتیم و ارز خوراک نیز داخل کشور می‌شد.
 
يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 22004
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *