افزایش واردات نفت سه خریدار نفت ایران

7 مهر 1397 ساعت 10:44

واردات نفت سه خریدار بزرگ آسیایی از ایران در ماه اوت افزایش یافت اما تحت‌الشعاع کاهش ۸۰ درصدی خرید کره جنوبی در آستانه تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.


به گزارش ميز نفت به نقل از رویترز، آمارهای دولتی و کشتیرانی نشان داد: چین، هند، ژاپن و کره جنوبی ماه میلادی گذشته مجموعا ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز، نفت ایران را وارد کردند که ۴.۱ درصد در مقایسه با اوت سال ۲۰۱۷ کاهش داشت و هم‌چنین حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه پیش از آن کاهش داشت.

واشنگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران و اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه تهران، خریداران نفت ایران را برای به صفر رساندن واردات‌شان از چهارم نوامبر که تحریم‌ها آغاز می‌شود، تحت فشار قرار داده است.

مدیر انجمن پالایشگاه‌های ژاپن هفته گذشته گفت: ژاپن مانند کره جنوبی بارگیری نفت ایران را متوقف کرده، اما هنوز معلوم نیست دولت آمریکا به توکیو معافیت از این تحریم‌ها را اعطا خواهد کرد.

موسسه فاینانس بین‌الملل، سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد صادرات نفت و میعانات ایران به میزان ۰.۸ میلیون بشکه در روز از آوریل تا سپتامبر سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است. در این بین منابع آگاه مدعی شده‌اند اوپک و سایر تولیدکنندگان در حال بررسی افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای جبران افت عرضه ایران هستند.

به گفته منابع آگاه، واردات کره جنوبی از ایران در اوت ۸۴.۲ درصد کاهش یافت و به ۶۴ هزار و ۵۱۶ بشکه در روز رسید. این کشور برای نخستین بار در شش سال گذشته بارگیری نفت ایران را از ماه ژوییه متوقف کرد.

کاهش خرید کره جنوبی جهش ۶۵.۳ درصدی واردات ژاپن از ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. طبق آمار وزارت بازرگانی ژاپن، این کشور در اوت پیش از این‌که پالایشگاه‌های ژاپنی بارگیری نفت ایران رامتوقف کنند ۱۷۷ هزار و ۴۷۵ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد.

بر اساس آمار تامسون رویترز آیکان، واردات نفت چین از ایران در اوت ۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به ۸۰۴ هزار و ۸۳۹ بشکه در روز رسید. چین اوایل امسال انتشار جزییات واردات خود را متوقف کرد. در این بین واردات نفت هند از ایران در اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵.۹ درصد رشد کرد و به ۵۲۲ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز رسید.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه اظهار کرد: هند متعهد شده به خرید نفت ایران و همکاری اقتصادی میان دو کشور ادامه دهد.

منبع: ايسنا


کد مطلب: 22039

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22039/افزایش-واردات-نفت-سه-خریدار-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir