۰

سنگی که ترامپ به چاه نفت انداخت!

از زمانی که آمریکا حرف از تحریم نفت ایران زد، تعادلی که در عرضه و تقاضا و همچنین قیمت نفت در بازارجهانی به وجود آمده بود دچار تنش و اختلال شد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان و غول‌های بازار نفت سر به فلک کشیدن قیمت جهانی طلای سیاه است.
سنگی که ترامپ به چاه نفت انداخت!
به گزارش ميزنفت به نقل از ایسنا، بازار نفت در هفته گذشته شاهد صعود بی سابقه قیمت نفت بوده است. به طوریکه قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و عدم تمایل اوپک برای افزایش بیشتر تولید، نزدیک به بالاترین قیمت خود در چهار سال گذشته که روز دوشنبه به آن صعود کرده بود، قرار گرفت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۵ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۴۵ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت روز دوشنبه تا مرز ۸۱.۴۸ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون بود.

این موضوع به سرخط مهم‌ترین نگرانی غول‌های نفتی جهان تبدیل شده است و حتی شرکت‌های بزرگ بازرگانی نفت پیش‌بینی کردند با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت نفت برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. رییس جمهور آمریکا که با تصمیمی که درمورد تحریم نفت ایران گرفت آرامش روانی را در بازار جهانی از بین برد با اظهارات وقت و بی وقتی که در مجامع مختلف و همچنین صفحه شخصی‌اش در توییتر  داشت هرچند همواره از کشورهای تولیدکننده نفت و اعضای اوپک می‌خواست از افزایش قیمت نفت جلوگیری کنند و این موضوع را بر گردن این کشورها می انداخت اما عملا به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی دامن می‌زد.

به طوریکه بیژن زنگنه، وزیر نفت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت:اگر ترامپ می‌خواهد قیمت نفت بالا نرود و بازار بی‌ثبات نشود،  از دخالت های بیجا وتنش‌زا در خاورمیانه دست بردارد و مانع تولید و صادرات نفت ایران نشود. همچنین رییس جمهور فرانسه در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از قیمتهای بالای نفت گفت: اگر آمریکا تهران را هدف تحریم قرار نمی‌داد قیمت‌ها تا حد این افزایش پیدا نمی‌کرد.

در این راستا، مرتضی رهبری فر کارشناس انرژی در گفت‌وگو با ایسنا درمورد آینده قیمت نفت اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و تحول خاصی در بخش عرضه نفت و ژئوپولیتک رخ ندهد فکر نمی‌کنم این افزایش قیمت ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نفت 100 دلاری دور از ذهن است، اظهار کرد:  من فکر می‌کنم قیمت نفت از مرز 80 دلار هم پایین‌تر برود. افزایش قیمت نفت ناشی از تحولات و نگرانی‌های بازار است. به نظر من سطح قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. تشنجی که در حال حاضر در بازار وجود دارد به دلیل اقداماتی است که آقای ترامپ انجام می‌دهد و شرایطی که بین ایران و آمریکا است در غیر این صورت بازار در شرایطی نیست که به مرز 80 هم برسد.

به گفته این کارشناس انرژی  قیمت نفت در آینده به 70 یا 75 دلار می‌رسد.
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 22040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *