۰

ساينوپک هم واردات از ايران را کاهش داد

یک منبع آگاه گفت: پالایشگاه دولتی ساینوپک چین، حجم بارگیری نفت خام ایران را در ماه جاری میلادی به نصف کاهش داد.
ساينوپک هم واردات از ايران را کاهش داد
به گزارش ميزنفت به نقل از رویترز، یک منبع آگاه گفت: با فشار آمریکا به پالایشگاه دولتی ساینوپک چین برای قطع واردات نفت از ایران تا ماه نوامبر، این شرکت بارگیری نفت خام ایران را در ماه جاری میلادی به نصف کاهش داد.

این منبع آگاه میزان حجم بارگیری شده را اعلام نکرد، اما بر اساس قراردادهای متداول میان این پالایشگاه و شرکت ملی نفت ایران، بارگیری آن باید به حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته باشد.

این میزان ۲۰ درصد متوسط واردات نفت چین از ایران در روز در سال ۲۰۱۷ است. این کاهش بیشترین کاهش ساینوپک طی سال‌های گذشته است.

به گفته یکی از منابع آگاه، این اقدام پس از بازدید یکی از مقامات آمریکا از این پالایشگاه در پکن در ماه گذشته اتفاق افتاد که خواستار کاهش شدید خرید نفت از ایران شده بود.

این منبع آگاه افزود: «این دور تحریم ها کاملا با دفعه قبل فرق دارد. دفعه قبل، لحن بیشتر مشورتی بود، اما این بار تقریبا یک اتمام حجت است.»

شرکت ساینوپک از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد.

یک منبع کشتیرانی و بیمه گفت: موضوع پیچیده تر این است که ایران مشکلاتی در دریافت بیمه برای کشتی‌های نفتی خود دارد، زیرا بیشتری شرکت‌های بیمه اتکایی اروپایی و مستقر در آمریکا تجارت با ایران را متوقف کرده‌اند.

خریداران چینی نظیر ساینوپک و شرکت دولتی ژوها ژنرونگ، از ماه جولای محموله‌های خود را به نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش‌های ایران انتقال داده‌اند.

در جریان تحریم های سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، مقامات واشنگتن از شرکت های چینی خواستند تا سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز ایران را کاهش دهند.

مشخص نیست که ژوها ژنرونگ نیز بارگیری ایران را در این ماه کاهش داده است. این شرکت قرارداد خرید روزانه ۲۴۰ هزار بشکه نفت از ایران را دارد که بیشتر برای تامین پالایشگاه های سینوپک است.

همچنین مشخص نیست که ساینوپک و پتروچاینا نیز بارگیری از محل سرمایه گذاری بالادستی در میادین نفتی ایران که مجموعا به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه نفت در روز می رسد را نیز کاهش می‌دهند یا نه. این بارگیری ها از قراردادهای سالانه جداست.
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 22042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *