۰

نظر پيوندي درباره رانت پتروشيمي

معاون سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با تعیین نرخ خوراک واحد‌های پتروشیمی با ارز بازار ثانویه شائبه رانت واحد های تولید کننده پتروشیمی از بین می رود.
نظر پيوندي درباره رانت پتروشيمي
به گزارش ميزنفت به نقل از فارس، محمدحسن پیوندی معاون سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه مناظره با عنوان تعیین نرخ خوراک پتروشیمی، با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد و توسعه کشور است، گفت: اصل توسعه این صنعت بعد از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و در برنامه سوم توسعه بود که به رشد شتابان صنعت پتروشیمی رسیدیم و اگر بین خصوصی‌سازی و برنامه این صنعت در افق ۱۴۰۴ هماهنگی وجود داشت قطعاً امروز نیز شاهد رشد روزافزون صنعت پتروشیمی بودیم.

پیوندی با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ باید مقام اول را از لحاظ ارزش در صنعت پتروشیمی را دارا باشیم گفت: این بدان معناست که رقیب قدرتمندی مانند عربستان را باید پشت سر بگذاریم که البته از لحاظ پتانسیل و منابع انسانی و خوراک چنین توانایی را داریم.

وی با اشاره به اینکه امکانات بسیار مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اما متأسفانه روند خصوصی‌سازی این صنعت با برنامه افق ۱۴۰۴ همخوانی نداشت و این عدم هماهنگی موجب شد تا به شرایطی که امروز گرفتارش هستیم منجر شود.

معاون سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: روز گذشته گزارشی را که شرکت ملی پتروشیمی در خصوص صادرات و عرضه ارز تا پایان مردادماه منتشر کرده بود ملاحظه کردم که بر این اساس صنعت پتروشیمی ۵.۳ میلیارد دلار تولید ارز داشته و همچنین ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز انواع محصول را به داخل کشور فروخته است.

پیوندی با اشاره به اینکه ما در یک شرایط خاص قرار داریم و این شرایط کاملاً با شرایط عادی کشور متفاوت است ادامه داد: قطعاً هیچ کداممان فکر نمی‌کردیم که روند نرخ ارز این‌گونه شود.

وی‌ ادامه داد: در گذشته نیز چنین شرایط مشابهی وجود داشت اما در آن موقع فقط دو نرخ ارز داشتیم و بر این اساس تعیین قیمت خوراک پتروشیمی کار آسانی بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در گذشته نرخ خوراک دو سنت بود اما به یکباره تبدیل به ۱۳ سنت شد که اثرات منفی را روی بورس و بازار سرمایه داشت و الان هم همین گونه است.

پیوندی با اشاره به صحبت‌های دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: من تعجب کردم از صحبت‌های آقای مهدوی که گفت حاضر هستیم به همان نرخ نیما خوراک بگیریم و با همان نرخ محصولات خود را بفروشیم و ارزش را در بازار ثانویه بیاوریم که اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً دیگر شائبه رانت بالای سر تولیدکنندگان پتروشیمی نیست.

وی‌ ادامه داد: پتروشیمی بزرگترین تولیدکننده ارز کشور است به طوری که معادل ۹۰ میلیون بشکه صادرات نفت، ارز به داخل کشور می‌آورد.

این مقام مسئول افزود: در گذشته به دنبال تحریم پتروشیمی بودند اما باید بگویم که به راحتی پتروشیمی‌ها قابل تحریم نیستند و در دوره تحریم‌های جدید نیز این اتفاق رخ نخواهد داد.
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 22049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *