۰

رسمي| قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که عامل اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت داخل و خارج آن بوده است و طی سه ماهه اخیر به یک میلیارد لیتر رسیده است.
رسمي| قاچاق یک میلیارد لیتر سوخت
به گزارش ميزنفت به نقل از ایسنا، علی مویدی خرم آبادی در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه میزان و چگونگی قاچاق سوخت در ماه های گذشته چقدر بوده است؟ اظهار کرد که عامل اصلی قاچاق سوخت تفاوت قیمت داخلی و خارجی آن است و قطعا قاچاق سوخت جرم سازمان یافته است و بیشتر آنها تشکیلاتی هستند و چه بسا با برخی دستگاه‌های دولتی هم پیوند خورده باشد.

وی افزود: در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شبکه‌های خوبی در زمینه قاچاق سوخت رسیده ایم و در حال بررسی و برخورد سازمان یافته با این جرم سازمان یافته هستیم اما باید به گونه ای عمل کنیم که زمینه و بستر برای شکل گیری قاچاق فراهم نشود. به عنوان مثال در زمینه قاچاق سوخت باید قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به نرخ جهانی آن تغییر کند .

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: قاچاق سوخت تلخ ترین اتفاقی بوده که تا کنون شاهد آن بوده ایم. به دلیل تفاوت نرخ ارز و تفاوت قیمت های داخلی و خارجی شاهد خروج کالاهای اساسی مانند سوخت هستیم که در واقع سرمایه های مردم به تاراج می رود و تا این اختلاف قیمت وجود دارد این داستان هم‌چنان ادامه دارد، بنابراین بایستی تعادل قیمتی باید برقرار شود.

مویدی با بیان اینکه قاچاق سوخت عمدتا به کشورهای همجوار و همسایه صورت می گیرد، تصریح کرد که با وجود تلاش همه مسئولان سود بسیار گزاف سبب ادامه یافتن قاچاق سوخت هستیم البته دولت در زمینه خروج غیرقانونی و قاچاق کالاهای اساسی اقدامات بسیار مناسبی صورت گرفته است که شاهد جلوگیری از خروج این کالاها مانند دام زنده هستیم .

وی با اشاره به اینکه هیچ نظری درباره تغییر قیمت سوخت یا افزایش آن ندارم اضافه کرد: تنها مساله‌ای که می‌توان بر اساس کارشناسی صورت گرفته با اطمینان به آن اشاره کرد این است که اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور باعث به تاراج رفتن این سرمایه می‌شود و اگر تدبیری برای جلوگیری از آن اندیشیده نشود شاهد افزایش بی‌رویه قاچاق سوخت نسبت به سال گذشته خواهیم بود. البته تلاش همه دست‌اندرکاران در این عرصه برای مهار کردن پدیده شوم قاچاق بویژه قاچاق کالاهای اساسی مانند سوخت است که باید از مرزبانی و دیگر دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مانند وزارت اطلاعات، تشکر کرد چرا که اگر این تلاش‌ها نبود چندین برابر قاچاق سوخت صورت گرفته، انجام می‌شد بنابراین نباید تلاش دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن، تجارت، گمرک و... را نادیده انگاشت اما در آینده با راه‌آندازی سامانه‌هایی و رصد آنلاین سوخت از تولید تا مصرف درصددیم تا قاچاق آن را به حداقل ممکن برسانیم.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درخصوص وضعیت قاچاق ارز و دیگر کالاها در نیمه امسال این گونه توضیح داد که طی ماه‌های گذشته بالغ بر 272 پرونده در زمینه قاچاق ارز تشکیل شده و در مراکز قضایی در حال رسیدگی است که البته با توجه به مسائل به وجود آمده در حوزه نوسانات ارزی، با خروج ارز از کشور تقریبا غیر اقتصادی و منتفی شده است.

او افزود: درباره قاچاق انواع کالا و ارز طی 6 ماهه نخست امسال 73 هزار و 140 پرونده تشکیل شده که نسبت به نیمه اول امسال 26 درصد رشد را نشان می‌دهد و ارزش آن‌ها به بیش از 46 هزار میلیارد ریال می‌رسد که رشد چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است.
جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 22088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *