۰

رونمايي از يکي از طلبکاران وزارت نفت

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه برنامه راهبردی تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی سرعت لازم را ندارد، گفت: در ۳ سال گذشته ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل شده‌اند و هنوز حدود ۴۰۰۰ مگاوات آن باقی مانده است.
رونمايي از يکي از طلبکاران وزارت نفت
به گزارش ميزنفت، محسن طرز طلب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا پول سوخت صرفه‌جویی شده از سوی وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شود و آیا این عدم پرداخت، دلیل بر کندی برنامه راهبردی تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی است، گفت: منابع مالی لازم برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و پرداخت پول سوخت صرفه‌جویی شده به نیروگاه‌ها وجود ندارد.

*۳۵۰ میلیارد تومان نیاز است، اما در بودجه ۶ میلیارد تومان اختصاص دادند

وی افزود: بودجه‌ای که برای سال جاری برای این برنامه راهبردی نیاز است و در نظر گرفته‌ایم ۳۵۰ میلیارد تومان است، اما تنها ۶ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.

طرز طلب با اشاره به اینکه بودجه لازم برای سال آینده ۱۳۸۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت: چون واحدهای دیگری سال آینده نیز وارد مدار می‌شوند، این میزان مبلغ و بودجه برای این برنامه نیاز است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ادامه داد: به هر حال این عدم پرداخت پول و منابع مالی ناکافی باعث کندی در سرعت دادن به برنامه تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی شده است.

وي در پاسخ به این سوال که چه میزان نیروگاه در این برنامه راهبردی به سیکل ترکیبی تبدیل شده‌است، گفت: در سه سال گذشته از ۷۵۰۰ مگاوات حدود ۳۵۰۰ مگاوات به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل شده است و مابقی هنوز باقی مانده است.

در حالی که با تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی می‌توان ظرفیت نیروی برق کشور را افزایش و از سوخت معادل ۱۰ میلیارد دلار حامل انرژی جلوگیری کرد، عدم پرداخت سوخت صرفه جویی شده یا معادل آن باعث افت سرعت این برنامه راهبردی شده است.

طبق ماده 10 آیین نامه اجرایی بند 19 قانون بودجه سال 92 وزارت نفت مکلف است، سوخت مایع صرفه جویی شده یا معادل ارزش روز سوخت مایع در زمان تحویل را به صورت نفت خام به سرمایه‌گذار تحویل نماید. این عبارت در ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون رفع موانع تولید نیز به صورت مشابه تکرار شده است. یعنی قانون، وزارت نفت را مکلف کرده است که سوخت صرفه جویی شده یا معادل ارزش آن به صورت نفت خام به نیروگاه تحویل دهد، اما این کار تاکنون انجام نشده است.

ضرورت ایجاد نیروگاههای سیکل ترکیبی ایجاب کرد که در بودجه ۹۴، منابع مالی جدیدی به این امر اختصاص یابد، بر این اساس پیش‌بینی شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی در سال ٩٤ اختصاص یابد.

متوسط بازده نیروگاه‌های گازی کشور حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد است و درصورت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، متوسط بازدهی به ۴۵ تا ۴۷درصد افزایش می‌یابد، پس با این حساب با افزودن یک واحد بخار، در هر دو واحد گازی موجود بدون نیاز به مصرف سوخت، ظرفیت جدید ایجاد می‌شود. ضمن آنکه با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی اثرات گازهای گلخانه‌ای نیز به شدت کاهش می یابد.
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 22114
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *