کنجکاوی عراق درباره مقصد نهایی نفت صادراتی

27 مهر 1397 ساعت 15:46

عراق با افزایش تقاضا برای نفت این کشور مایل است بداند نفت این کشور چگونه و کجا مصرف می‌شود.


به گزارش ميز نفت، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: شرکت دولتی سوموی عراق از خریداران نفت بصره درخواست کرده است کشور مقصد نهایی محموله‌های نفتی عراقی را مشخص کنند. هدف از این اقدام محدود کردن فروش مجدد محموله‌های نفتی است که یک شیوه متداول به شمار می‌رود و تحت آن، شرکتها نفت را به شرکتهای دیگر به قیمت بالاتر می‌فروشند.

درخواست برای جزییات مقصد نهایی با نگرانیهای فزاینده نسبت به کمبود عرضه در بازار نفت خاورمیانه به دلیل بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران همزمان شده است. با ابهاماتی که نسبت به توانایی تولیدکنندگان دیگر برای جبران عرضه کمتر از سوی ایران وجود دارد، قیمتهای نفت صعود کرده است.

نفت برنت اوایل ماه میلادی جاری برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴، مرز ۸۵ دلار در هر بشکه را شکست و اکنون در مرز ۸۰ دلار معامله می‌شود.

در حالی که عربستان سعودی و ایران محدودیتهای مقصد برای عرضه نفت خود تعیین کرده و اجازه نمی‌دهند خریداران تحت قراردادهای بلندمدت، محموله‌های نفت آنها را مجددا به فروش برسانند مقرات عراق سهل‌تر بوده است. شرکت سومو عمدتا نفت خود را به دارندگان خدمات فنی که در پروژه‌های اکتشاف و توسعه این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سایر خریداران که دارایی‌های پالایشی دارند، می‌فروشد.

خریداران معمولا تشویق می‌شوند به جای فروش مجدد نفت، به فراوری آن در سیستم پالایش خود بپردازند. اگرچه عراق قیمت فروش رسمی که هر ماه تعیین می‌کند را از خریداران دریافت می‌کند اما محموله‌های نفتی معمولا در بازار محموله‌های تک با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند. اکنون که مذاکرات برای قراردادهای سال ۲۰۱۹ آغاز شده، شرکت سومو تلاش می‌کند این شیوه را کنترل کند.بر اساس گزارش بلومبرگ، این استراتژی یک چرخش ۱۸۰ درجه نسبت به اوایل امسال است که عراق با رقابت از سوی آمریکا و آفریقا در شرایط وجود عرضه بالا در بازار مواجه شده بود. در آن زمان سومو به خریداران اجازه می‌داد بدون اعلام این که مقصد نهایی محموله کجاست، به بارگیری نفت بپردازند.

منبع: ايسنا


کد مطلب: 22130

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22130/کنجکاوی-عراق-درباره-مقصد-نهایی-نفت-صادراتی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir