۰

حواشی بی پایان یک آزمون استخدامی

جمعی از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی پالایشگاه بیدبلند2 مدت هاست نسبت به آنچه بی عدالتی در نحوه برگزاری آزمون و پذیرفته شدگان می خوانند، اعتراض دارند و خواستار رفع این نواقص و ابهامات هستند.
حواشی بی پایان یک آزمون استخدامی
به گزارش ميزنفت به نقل از ایرنا، پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که تامین کننده میعانات گازی خاورمیانه محسوب می‌شود 29 تیرماه سال جاری برای جذب نیروی کار مورد نظر اقدام به برگزاری آزمون در 2 شهرستان بهبهان و کلانشهر تهران کرد پس از این آزمون موجی از اعتراضات جوانان بومی بهبهان به نحوه برگزاری آزمون، سوالات و پذیرفته شدگان به راه افتاد.

*درخواست افزایش سهمیه بومی در استخدام
یکی از این جوانان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: جوانان شهرستان بهبهان باوجود استعدادهای بی شمار با معضل بیکاری مواجهند، به رغم ابهاماتی که در این آزمون وجود داشت اما در آن شرکت کردیم و امیدوار بودیم سهم نیروهای بومی در استخدام این پالایشگاه افزایش یابد.

وی ادامه داد: ما در این شهرستان با مشکلات بسیاری از جمله معضلات زیست محیطی، بیکاری، کاهش آب رودخانه ها و خشک شدن اراضی مواجه هستیم، تکمیل این پالایشگاه و استخدام در آن آخرین امید ما بود.

*طراحی سوالات خارج از مواد امتحانی
یکی دیگر از این شرکت کنندگان اظهار داشت: بیشتر سوالات آزمون استخدامی از سوالات سخت کنکور ارشد 95 و 96 بوده است به طوریکه با مقایسه کارنامه های رتبه برتر همان 2 سال نیز مشخص شد که حتی انها نیز به تعداد بالایی از سوالات سخت پاسخ نداده اند.

وی با نمایشی خواندن این آزمون ادامه داد: از سویی دیگر پیگیری های بسیاری برای گرفتن کارنامه آزمون و مشاهده درصدها شد اما از دادن کارنامه هم دریغ کردند و پس از آن تعدادی از جوانان به تهران مراجعه کردند که در آنجا تنها به انها گفته شد رتبه شما بیشتر از حدمجاز بوده است.

این شرکت کننده در آزمون خاطر نشان کرد: به طور نمونه قرار بود بخشی از سوالات از قسمت ساخت و تولید رشته مکانیک باشد اما در آزمون سوالات از سایر قسمت های رشته مکانیک طراحی شده بود.

وی تصریح کرد: قرار بود با این آزمون تعدادی از جوانان بیکار اما مستعد بهبهانی مشغول به کار شوند اما در کنار این مشکلات آزمون استخدامی شاهد هستیم که تعدادی از قبول شدگان درحال حاضر در قسمت های دیگر مشغول به کار هستند و این یعنی باز هم جوانان بهبهانی بیکار می مانند.

*سهمیه 71 درصدی خوزستانی ها در استخدام
فرماندار بهبهان در نشست با تعدادی از جوانان معترض به نحوه برگزاری آزمون اظهار داشت: اولویت ما در بحث اشتغال بکار‌گیری نیروی بومی است و همه تلاش خود را در این راستا بکار بسته و خواهیم بست طبق آخرین آمار استخراجی از نتیجه آزمون از مجموع پذیرفته شدگان 41/4 درصد بومی شهرستان بهبهان و 29/6 درصد بومی استان خوزستان و 29 درصد غیر بومی ، یعنی 71 درصد نیروهای پذیرفته شده در آزمون بومی شهرستان و استان هستند.

محمد حری در خصوص اعتراضات تعدادی از آزمون دهندگان بیان کرد :اعتراضات مستدل و قابل استناد و مطالباتی که قابل پیگیری باشد را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

فرماندار بهبهان گفت : تلاش همه مسولین شهرستان این بود که آزمون حتما در بهبهان برگزار شود تا شهروندان مجبور نباشند مسافت زیادی را جهت شرکت در آزمون طی نموده و متحمل هزینه و خطرات مسیر شوند و از طرفی با این اقدام از دانشگاه بومی حمایت شود که به حمدالله به عنوان تجربه اول با همکاری و نظارت شورای تامین و دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها این آزمون بخوبی اجرا شد حال اگر شخصی در فرایند آزمون کتبی یا مصاحبه حضوری بی تقوایی کرده نباید به کل مجموعه تعمیم داده شود و در صورت اثبات این موضوع برخورد های لازم صورت خواهد پذیرفت.


*ابهامات شرکت کنندگان در آزمون را رفع می کنیم
مدیر روابط عمومی پالایشگاه 'بیدبلند خلیج فارس' نیز در همین خصوص به ایرنا گفت: سهمیه اختصاص داده شده به نیروهای بومی بهبهان برای استخدام در این پالایشگاه از طریق آزمون گرفته شده 30 درصد است.

هدایت الله درخشنده ادامه داد: امشب با حدود 20 نفر از معترضان به آزمون استخدامی در جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان بهبهان و مسئولان پالایشگاه بیدبلند صحبت کردیم و تلاش شد که ابهامات موجود در ذهن آنها را برطرف کنیم.

وی گفت: برخی از اعتراضات نیز به نحوه سوالات آزمون بود که دانشگاه امیرکبیر به عنوان مرجع معتبر علمی که سابقه بسیاری در برگزاری آزمون های استخدامی دارد باید پاسخگوی نحوه طراحی سوالات باشد.
درخشنده اظهار داشت: به معترضان گفته شد که درخواست های خود را به صورت مکتوب به ما ارائه دهند تا مطالبات آنها بررسی شود.


*بالا بودن امکان پذیرش نیروهای بومی
این درحالیست که دانشگاه امیرکبیر به عنوان برگزار کننده این آزمون نسبت به اعتراضات واکنش نشان داده و در جوابیه ای نوشته است: آزمون استخدامی پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس در تاریخ 29 تیر 1397 در سلامت کامل و تحت کنترل‌های امنیتی فراوان انجام شد. در این آزمون تعداد 13138 نفر ثبت نام کرده‌اند که حدود 9500 نفر از این تعداد در آزمون مذکور شرکت کردند.

از این تعداد 7558 نفر خوزستانی بوده که نزدیک به 60 درصد کل شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند که با توجه به ضریب امتیازات ویژه 1.15 برای استان خوزستان و 1.30 برای شهرستان بهبهان امکان پذیرش نیروهای بومی بسیار بالا است.

* درجه سختی سوالات نسبی بوده است
این دانشگاه در پاسخ به اعتراض جوانان مبنی بر سخت بودن تمام سوالات و استفاده از سوالات کنکور 95 و 96 آورده است: درجه سختی در آزمون‌ها نسبی بوده و بسته به اینکه چه درصدی از سوالات پاسخ داده می‌شود و نمودار پاسخگویی سوالات به چه صورت است با الگوریتم‌های استاندارد نمره تراز محاسبه می‌شود. کلیه این فرآیندها ماشینی بوده و برای همه شرکت‌کنندگان به‌صورت یکسان اعمال می‌شود از این رو شرکت کنندگان فقط با یکدیگر مقایسه می‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که در اطلاعیه آزمون در سایت شرکت منابع آزمون اعلام شده و خارج از منابع مذکور سوال داده نشده است. در رابطه با رشته مهندسی مکانیک با توجه به گستردگی گرایش‌ها از دروس اصلی سوال داده شده است. با عنایت به اطلاعیه استخدامی منتشر شده منابع آزمون رشته مهندسی صنایع با مدیریت منابع انسانی یکسان است.

برخی از شرکت کنندگان نیز به وجود تقلب در آزمون انتقاد شدند که دانشگاه امیرکبیر در این خصوص گفته است: کلیه‌ افرادی که در تولید دفترچه‌ سوال و تکثیر و بسته‌بندی آن دخیل بوده‌اند به مدت 10 شبانه روز در قرنطینه کامل قرار گرفته‌اند و امکان استفاده از هیچ گونه وسیله‌ ارتباطی را با بیرون از محل قرنطینه و امکان خروج از محل را تا پایان آزمون نداشته‌اند.

حدود 3 ماه از برگزاری آزمون استخدامی پالایشگاه بیدبلند2 می گذرد در این مدت به ویژه یکماه اخیر جوانان بارها نسبت به نحوه برگزاری آزمون و پذیرش شدگان اعتراض داشتند که تاکنون نیز پاسخ قانع کننده ای در این خصوص دریافت نکرده اند از همین رو لازم است مسئولان مربوطه نسبت به رفع نواقص و یا دست کم ابهامات اقدام کنند.

شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران بهمن سال ٨٩ قراردادی امضا کردند که ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ و واحد استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان را شامل می شود.

فرآورش روزانه 5٧ میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 5٠٠ هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و 5٠٠ هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و 4٠٠ هزار تن مایعات گازی، محصولات پالایشگاه بیدبلند ٢ خواهد بود.
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 22142
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *