۰

سایه گازوئیل ۳ دلاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

صادرات ایران بیش از چیزی است که کاملا سقوط کند. ماه گذشته ایران روزانه ۱.۷ میلیون بشکه صادر کرد. هدف ترامپ به صفر رساندن صادرات ایران از ۴ نوامبر است.
سایه گازوئیل ۳ دلاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا
به گزارش ميزنفت به نقل از ايلنا، بلومبرگ در گزارشی با اشاره به اینکه قیمت گاز برای مشتریان نفت مسیر غلطی را طی می‌کند، نوشت: میانگین قیمت هر گالون گازئیل در این موقع سال که در واقع باید روند کاهش را طی کند، بالا رفته و به ۳ دلار رسیده است. با نزدیک شدن انتخابات میان دوره‌ای آمریکا، این خبر بدی برای مشارکت‌کنندگان در انتخابات است.

این رسانه نوشت: «دلیل بالا رفتن قیمت گاز بر کسی پوشیده نیست. ترامپ تصمیم گرفته ۳ میلیون بشکه نفت خام را از بازار های جهانی نفت با تحریم ایران حذف کند.»

این رسانه نوشت: «به نظر می‌رسید سایر تولیدکنندگان اوپک قرار است به کمک بازارهای جهانی بیایند. محمد بن سلمان گفته این گروه توزیع نفت را برای جبران کسری نفت ایران دو برابر خواهد کرد.»

بلومبرگ این بیانیه محمد بن سلمان را منحرف‌کننده خواند و نوشت: «تولیدکنندگان نفت در تلاش هستند تا اختلاف نظرهایشان را در برخورد با کسری توزیع نفت ایران حل و فصل کنند.»

بررسی داده‌ها توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که ترکیب تولید اوپک و روسیه ۱.۳ میلیون بشکه در روز از ماه آپریل افزایش داشته است. اما این تنها بخشی از داستان است. سه عامل دیگر باید از این آمارها کسر شود. اولین آنها، تولید جمهوری کنگو است که در ماه ژوئن به اوپک پیوست. دومین عامل ادامه کاهش تولید کشورهای غیرعضو در اوپک از همه مهم‌تر مکزیک است. سومین عامل کاهش متشقات نفتی ایران به عنوان نوعی از نفت خام سبک است که از میادین گازی استخراج می شود.

جمع همه این عوامل به معنای افزایش تنها ۳۵۰ هزار بشکه نفت از ماه آپریل است. این میزان با وعده ۱ میلیون بشکه نفتی عربستان که قرار بود برای تعادل بازار تزریق شود فاصله زیادی دارد.

بلومبرگ نوشت: مشکل اینجاست که صادرات ایران بیش از چیزی است که کاملا سقوط کند. ماه گذشته ایران روزانه ۱.۷ میلیون بشکه صادر کرد. هدف ترامپ به صفر رساندن صادرات ایران از ۴ نوامبر است. حتی اگر او موفق به این کار نشود، بخش زیادی از نفت ایران لاجرم این ماه کسر خواهد شد؛ چراکه کمپانی‌های اروپایی و جاهای دیگری که این ماه از ایران نفت خریدند مجبورند خریدشان را متوقف کنند.

افزایش صادرات نفت ایران بین آپریل تا نوامبر به طور میانگین به ۲ میلیون بشکه نفت در روز رسیده و این بدان معناست که عربستان باید تلاش بیشتری برای جبران نفت کسر شده ایران از بازار داشته باشد.

عربستان به دنبال بازیابی میادین در مناطق بی‌طرف بین کویت و سعودی است تا بتواند دست کم ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به تولیداتش اضافه کند. اما این طرح طبق برنامه پیش نرفته است. دو کشور موفق به عقد یک توافق نشده‌اند.

بن سلمان گفته ۱.۳ میلیون بشکه نفت را می‌تواند از طریق میادین بی‌طرف تامین کند. اما عملیاتی کردن این وعده زمان زیادی می‌برد.

اگر وعده عربستان برای تزریق ظرفیت مازاد چند هفته-نگوییم چند ماه- زمان ببرد، قیمت نفت تا انتخابات میان دوره‌ای کمی کاهش پیدا خواهد کرد و گازوئیل سه دلاری همچنان بر نظر رای‌دهندگان تاثیر خواهد گذاشت.
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 22145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *