۰

ايران از وزارت نفت عراق نمي‌گذرد!

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: برخی منابع تصریح می کنند که احزاب عراقی نزدیک به ایران، در مورد به دست آوردن وزارت کشور عراق کوتاهی نمی کنند، چرا که پرونده های مهمی مربوط به این پست است، که اگر علنی شود، موجب شکاف بزرگی بین عراقی ها می شود.
ايران از وزارت نفت عراق نمي‌گذرد!
به گزارش ميزنفت، اين رسانه در گزارش خود آورده است: این مساله در مورد وزیر نفت تا حدی متفاوت است، چرا که عبدالمهدی می تواند وزیر مستقلی را برای این منصب انتخاب کند، به شرطی که وابستگی شیعی وی تضمین شده باشد.

با اینکه پس از چشم پوشی طرفهایی از مسئولان برجسته عراق از سهمیه های خود در دولت، مانند مقتدی صدر و عمار الحکیم، عبدالمهدی از استقلال زیادی برای تشکیل کابینه اش برخوردار شده است، اما سهمیه بندی که بر عملیات سیاسی در عراق حاکم است، وی را بر آن می دارد تا به خطوط قرمز شیعه در مورد پستهای وزارتی، پایبند باشد. در واقع، شیعیان عراق نمی توانند از سه پست غافل بمانند؛ نخست وزیری، وزارت کشور و وزارت نفت.

یکی از تحلیلگران سیاسی عراقی در گفتگو با العرب می گوید: تمام شاخص ها نشان دهنده آن است که دولت آینده عراق توان ایجاد تغییری در سطح پاسخ به خواسته های مطرح شده را ندارد و این ایران است که سرنوشت وزارت داخلی و وزارت نفت عراق را تعیین می کند.

اهمیت وزارت نفت به این مساله باز می گردد که صادرات نفت ایران پس از اجرایی شدن تحریمهای آمریکا، رو به سمت قطع تدریجی، می گذارد.
 
جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 22176
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *