۰

سهم عربستان از اقتصاد جهان

بزرگترین صادر کننده نفت دنیا هر کاری می کرد تا دنیا را قانع کند در مورد اصلاحات قاطع است و اعتبار سرمایه‌گذاری آن بالا رفته است، اما خاشقجی کشته شد و حالا عربستان سعودی و ولیعهد تحت بازرسی بین المللی قرار گرفته‌اند.
عربستان - میز نفت
عربستان - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تا زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در دوم ماه اکتبر، سعودی‌ها شهرهای جدید بزرگ می‌ساختند، روی استارت آپ های تکنولوژیکی کار می‌کردند و به زنان اجازه رانندگی می دادند.

بزرگترین صادر کننده نفت دنیا هر کاری می کرد تا دنیا را قانع کند در مورد تغییرات قاطع است و اعتبار سرمایه گذاری آن بالا رفته است. این «طرح برای آینده» ابتکار ولیعهد محمد بن سلمان بود که او را به عنوان یک اصلاح کننده معرفی کرد.

ولی بعد خاشقجی کشته شد و حالا عربستان سعودی و ولیعهد تحت بازرسی بین المللی قرار گرفته اند. در کنفرانس سرمایه گذاری این هفته عربستان، بن سلمان تأکید کرد که آرزو های اقتصادی اش محدود نشده اند. ولی بزرگترین نقطه قوت عربستان یعنی نفت، بزرگترین نقطه ضعف آن هم هست.

حالا دنیا چقدر باید تهدیدهای عربستان را برای محدود کردن تولید نفت جدی بگیرد و اصلاً عربستان چقدر بر اقتصاد جهان تاثیر می گذارد.

کریس گارسیا، معاون پیشین رئیس وزارت اقتصاد آمریکا گفت:« نفت عربستان مخصوصاً در کوتاه مدت اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل باید تهدیدهای تلافی‌جویانه عربستان را جدی بگیریم. سعودی‌ها سرمایه های قابل توجهی دارند. آنها مالک 35 تریلیون دلار از منابع طبیعی در قلمرویشان هستند . پیامد های کوتاه مدت کاهش تولید نفت عربستان بر اقتصاد جهانی تاثیر می گذارد ولی مقدار این تاثیرگذاری با گذشت زمان کم می شود، مگر اینکه تنوع سازی کنند چون دنیا در حال متنوع کردن منابع انرژی خود و دور شدن از نفت است».

از ریاض تا سانفرانسیسکو پول نفت عربستان در استارتاپ های تکنولوژیکی آمریکا هزینه می‌شود که به آن سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز می گویند.

از نظر عربستان این نوع سرمایه گذاری می تواند از آنها در برابر کاهش احتمالی تقاضای نفت در آینده محافظت کند ولی قتل خاشقجی چقدر به جذابیت پول عربستان برای دنیای تکنولوژی ضربه زده است.

امیر انور زاده از مشاوران آسیمتریک گفت:« در حال حاضر اظهار نظر کردن سخت است، ولی قتل خاشقجی بر شرکتهایی که می‌خواهند این پول را از عربستان قبول کنند تاثیر می گذارد که آیا به همکاری با عربستان ادامه دهند یا نه».

کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده عربستان که این هفته در ریاض برگزار شد، قرار بود طرح‌های سرمایه‌گذاری عربستان را به نمایش بگذارد. تعدادی از تجارت ها و شرکت های دولتی به خاطر اعتراض های جهانی بر سر مرگ خاشقجی از کنفرانس کنار کشیدند ولی نمایندگانی از چین، روسیه، آفریقا و کشورهای خاورمیانه حضور داشتند.

این کنفرانس ابتکار بن سلمان بود تا اقتصاد وابسته به نفت عربستان را متنوع کند تا راه های جدیدی برای فراهم کردن میلیونها شغل پیدا کنند.

هنوز مشخص نیست سرمایه گذاران خارجی می خواهند سهام عربستان را در اوراق بهادار سرمایه گذاری شان استفاده کنند یا نه.


منبع : تسنیم
سه شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب: 22203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *