لطف ترامپ به روسیه با وضع تحریم نفتی علیه ایران

9 آبان 1397 ساعت 14:22

دولت آمریکا با وضع تحریم های نفتی علیه ایران، قدرت برقراری توازن در بازار جهانی نفت را تقدیم روس ها کرده است.


به گزارش میز نفت ، دولت آمریکا با وضع تحریم های نفتی علیه ایران، قدرت برقراری توازن در بازار جهانی نفت را تقدیم روس ها کرده است.

اوپک به تولید کنندگان بزرگی نیاز دارد که عربستان را در اجرایی کردن سهمیه های تولید نفت یاری کنند. با به حاشیه رانده شدن ایران، عربستان به تنهایی نمی تواند دیگر تولید کنندگان کوچک را به کاهش تولید مجاب کند و از این رو، اوپک دیگر قادر نبست به تنهایی بازار جهانی نفت را به سمت و سویی که قصد دارد هدایت نماید. همین وضعیت سبب شده تا عربستان نیازمند یک تولید کننده بزرگ دیگر، یعنی روسیه یا ایران باشد.

تغییر واقعیت های اقتصادی که اوپک را به دامن روسیه سوق داد موجب شده تا تحریم ایران و به حاشیه رفتن این کشور مزایای ژئوپلتیک قابل توجهی را نصیب روسیه نماید.

بررسی ها نشان می دهد که هزینه بسیار پایین تولید نفت در ایران بدان معناست که ایران در کنار عربستان می تواند یک متحد بسیار مهم در جنگ قیمت به شمار رود. این یعنی وابستگی اوپک به روسیه به راحتی می تواند به ایران منتقل شود. یک ایران رها از تحریم می تواند قدرت چانه زنی داخلی اوپک را افزایش دهد. این قدرت چانه زنی لازمه حفظ تولید کنندگان کوچکتری نظیر قطر در مدار کاهش تولید است.

خلاء قدرت ایران موجب شده تا عربستان ناگزیر شود برای پر کردن جای این کشور، به سمت روسیه برود. اما اگر تحریم ها علیه ایران کنار برود، این موقعیت روسیه تضعیف خواهد شد.

اگر تمرکز اصلی ترامپ در آستانه انتخابات میان دوره ای آمریکا روی کاهش قیمت نفت است، کاهش تحریم ها علیه ایران می تواند بهترین و راحت ترین مسیر برای دستیابی به این هدف باشد.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 22225

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22225/لطف-ترامپ-روسیه-وضع-تحریم-نفتی-علیه-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir