پشت پرده جریان کاهش قیمت نفت چیست؟

11 آبان 1397 ساعت 15:20

در حالی که برخی ناظران بازار فکر می کردند که در اوایل اکتبر قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برسد این سوال پیش می‌آید که طی ۳ تا ۴ هفته گذشته اساساً چه اتفاقی افتاده است که قیمت نفت به مرز ۷۰ دلار سقوط کرده است.


به گزارش میز نفت ، بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به روند بازار نفت هر روز بیشتر می‌شود و دورنمای منفی آنها به کاهش قیمت نفت کمک می کند .

صندوق های سرمایه گذاری تامینی و سایر مدیران سرمایه گذار دیگر کمتر نسبت به آینده نفت خوشبین هستند، روندی که باعث تغییر وحشتناک موضع سرمایه‌گذاران شده است .

کاهش شرط بندی های خوشبینانه نشان دهنده برعکس شدن حساسیت بازار است. در طول تابستان، تحریم‌های ایران و کاهش موقتی تولید لیبی باعث ترس از کمبود عرضه نفت شد و خوش بینی سرمایه گذاران را به آینده نفت خام از بین برد. در ماه اوت، بحران ارزی ترکیه و آسیب اقتصادی چندین اقتصاد نوظهور دیگر بیش از پیش به این حس خوش بینی ضربه زده است .

حساسیت خوش‌بینانه بازار در ماه سپتامبر با نزدیک شدن تحریم‌های ایران و اختلال در صادرات نفت ایران از سر گرفته شد ولی یک ماه بعد اقتصاد جهانی نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از رکود را ارائه داد، در حالی که عربستان ادعا کرده بود تولیدش را برای جبران کمبود نفت ایران افزایش خواهد داد.

کامرز بانک در یادداشتی اعلام کرد:« برخی ناظران بازار فکر می کردند که در اوایل اکتبر قیمت نفت به 100 دلار برسد و این سوال پیش می‌آمد که طی 3 تا 4 هفته گذشته اساساً چه اتفاقی افتاده است؟ چه بر سر حساسیت بازار آمده که نتیجه آن عقب نشینی گسترده سرمایه‌گذاران نا مطمئن مالی بوده است»؟

نگرانی‌هایی در مورد بازار فیزیکی هم وجود دارد. گروه ویتل، بزرگترین تاجر نفت جهان پیش بینی تقاضای نفت خود را برای سال جاری و سال آینده میلادی پایین آورد. به نظر ویتول، تقاضای نفت جهان به جای افزایش 1.7 میلیون بشکه ای در روز فقط 1.3 میلیون بشکه افزایش می یابد. رشد تقاضا برای سال 2019 هم تنها 1.3 میلیون بشکه است که نسبت به پیش‌بینی قبلی 1.5 میلیون بشکه کاهش دارد .

راسل هاردی، رئیس ویتول گفت:« ما هرگز بیش از حد خوشبین نبوده ایم، همیشه انتظار داشتیم که قیمت‌های بالا به تقاضا ضربه بزند. قیمت منصفانه نفت برای سال آینده احتمالا به 70 یا 65 دلار در هر بشکه نزدیکتر است تا به 85 تا 90 دلاری که خیلی‌ها از آن حرف می‌زنند» .

جنگ تجاری آمریکا و چین حالا دیگر تبدیل به یک داستان کهنه شده ولی تاثیرات به بن بست رسیدن آن مشهود است. مثلاً شرکت کومینز که سازنده موتورهای کامیونهای سنگین است این هفته اعلام کرد که هزینه جنگ تجاری برای آن 250 میلیون دلار بوده است . فروش خودرو هم در چین کاهش یافته است .

گرچه هر دو طرف اختلافاتشان را حل کرده اند ولی شرایط همچنان بدتر می شود. ترامپ و زی جینپینگ قرار است در اواخر نوامبر در اجلاس G20 در بوینس آیرس دیدار می کنند، جایی که شاید شانسی برای صلح وجود داشته باشد.در صورت شکست مذاکرات، ترامپ 257 میلیارد دلار دیگر بر کالاهای چینی عوارض وضع می کند .

نیل بوریج، تحلیلگر سنفورد گفت:« از این می‌ترسیم که چین گرفتار جنگ تجاری با آمریکا شود که آن را وارد بزرگترین رکودش از زمان بحران مالی کرده و تقاضای نفت را فلج میکند» .

قیمت نفت بیش از 10 درصد در ماه گذشته کاهش داشته است. پیش بینی های خوشبینانه از طرف سرمایه‌گذاران مهم باعث این حراج قیمت بوده است. قدم های بعدی مشخص نیستند. تا حدی کاهش پیش‌بینی های خوشبینانه باعث افزایش دوباره قیمت می‌شود. هرچند سرمایه‌گذاران در حال حاضر مطمئن نیستند قیمت بالاتر میرود یا نه .


منبع : تسنیم


کد مطلب: 22228

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22228/پشت-پرده-جریان-کاهش-قیمت-نفت-چیست

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir