۰
۳
چه کساني مي‌توانند حکم بگيرند؟

مانعي به نام اساسنامه

انتخاب مديران جديد صنعت نفت تبديل به يک چالش بزرگ براي وزير نفت شده است؛ در اين ميان جريان‌هاي مختلفي براي چيدن مهره‌هاي خود در سمت‌هاي مديريتي تلاش مي‌کنند که برخي گزينه‌ها از نظر قانوني، شرايط حضور در سمت‌ها را ندارند.
مانعي به نام اساسنامه
به گزارش ميزنفت، يکي از مهمترين سمت‌هايي که بشدت حساسيت برانگيز است، هيئت مديره شرکت ملي نفت است که يکي از معاونان فعلي شرکت ملي نفت در تلاش است مهره‌هاي خود را در آن چينش کند و موفق هم شده موافقت وزير نفت را جلب کند. اما اساسنامه شرکت ملي نفت شرايطي را براي اعضاي هئيت مديره در نظر گرفته است که توجه به آن‌ها ضروري است.

بر اساس ماده 29 اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، اعضای هیئت مدیره باید حداقل 15 سال سابقه در صنعت نفت داشته باشند که 5 سال آن در سمت های مدیریتی بوده باشد. یکی دیگر از شروط هم آن است که اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های حقوق، اقتصاد، مدیریت، مالی و یا رشته‌های فنی و مهندسی باشند.

چنين شرايطي هم براي مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي مطرج است. در ماده 19 اساسنامه اين شرکت، درباره انتخاب مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی نوشته شده است: « رییس هیئت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره باید ایرانی باشند. رییس هیئت مدیره و مدیر عامل از بین کارمندان صنایع نفت - گاز و پتروشیمی ایران که اقلاً 15 سال سابقه خدمت در صنایع مذکور را داشته و حداقل 5  سال از آن عضو هیئت مدیره صنایع مذکور بوده باشد و یا از بین اشخاصی که سابقه خدمات برجسته دولتی و یا اجتماعی داشته انتخاب خواهد ‌شد. اعضای هیئت مدیره از بین کارمندان صنایع مذکور که اقلاً 10  سال سابقه خدمت داشته و لااقل 5  سال عهده‌دار مشاغل مهمی در آن صنایع بوده‌اند ‌و یا از بین متخصصین برجسته دیگر که سابقه اشتغال در مدیریت مؤسسات صنعتی مهم و یا امور مالی و اقتصادی و حقوقی داشته باشند انتخاب‌ خواهند شد.»

حال بايد ديد وزير نفت براي جايگزين کردن مديران آيا به قانون پايبند خواهد بود و يا مانند موارد مشابه پيشين، قانون را زير پا مي‌گذارد.
 
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 22260
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
"قانون" برای آقای زنگنه مثل "میدان" ولیعصر است. فقط با دور زدن به مقصد می رسد. بنابراین این نگرانی مردم و رسانه هم در کنار سایر گوشزدهای ایشان , طرفی نخواهد شد برای زشتی این قبیل تصمیمات که مشابها 6 سال مدیران میهن پرست صنعت نفت با آن مواجه هستند.
Iran, Islamic Republic of
لایککککککککککککککککککککککککککک
Iran, Islamic Republic of
ببخشید مگر جوانانی که با حکم وزیر نفت اعضای هیات مدیره نفت شدند ۱۵ سال سابقه داشتند؟