هالک بانک، محور مذاکرات

13 آبان 1397 ساعت 17:37

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد وی با رئیس‌جمهور آمریکا بر سر هالک‌بانک که با جریمه‌های احتمالی آمریکا به علت دور زدن تحریم‌های ایران مواجه است، بحث و گفتگو کرده است.


به گزارش میز نفت ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد وی با رئیس‌جمهور آمریکا بر سر هالک‌بانک که با جریمه‌های احتمالی آمریکا مواجه است، بحث و گفتگو کرده است.

هالک بانک پس از اینکه ثابت شد یک مدیر ارشد اجرایی آن در طرحی برای کمک به دور زدن تحریم‌های ایران شرکت داشته، با جریمه های آمریکا مواجه شده است.

اردوغان جزئیات زیادی از این گفت‌وگو ارائه نکرد اما اظهارات وی نشان می‌دهد که واشنگتن و آنکارا در تلاش هستند تا روابط شان را بهبود بخشند. اردوغان از آنچه وی به عنوان آغاز مذاکرات در مورد این بانک از آن نام برد، استقبال کرد.

بانک دولتی هالک بانک یکی از نقاط اصلی اختلاف میان دو کشور است.

یک دادگاه آمریکایی در ماه می مدیر اجرایی هالک بانک را برای کمک به تهران برای دور زدن تحریم‌های ایران دستگیر کرد. وزارت خزانه داری آمریکا همچنین در حال بررسی جریمه ای برای این بانک است.

هالک بانک این اتهام را رد کرده و اردوغان این اقدام این دادگاه را به عنوان یک حمله سیاسی به دولتش محکوم کرده است. برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه در این رابطه در ماه سپتامبر گفته بود که انتظار ندارد این بانک با جریمه مواجه شود.

دو رئیس‌جمهور در روز پنج‌شنبه طی یک تماس تلفنی در این رابطه گفتگو کردند و رئیس‌جمهور آمریکا بدون مشخص کردن اینکه اردوغان چه چیزی باید متعهد شود که انجام دهد، به وی گفته است «وزرای مربوطه را فورا در این رابطه راهنمایی کرده است.»

اردوغان گفت مقامات وزارت خزانه داری امریکا روز بعد با مقامات وزارت خزانه‌داری و مالی ترکیه تماس گرفته‌اند.

اردوغان در کنفرانس خبری در استانبول گفت: «مذاکرات در مورد این موضوع در جریان است. بسیار مهم است که این فرآیند شروع شده است.»



منبع : فارس


کد مطلب: 22270

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22270/هالک-بانک-محور-مذاکرات

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir