۰

نظر وزير سابق انرژی آمريکا درباره تحريم ايران

وزیر سابق انرژی آمریکا گفت: تفاوت فاحش تحریم‌های کنونی با تحریم‌های پیش از توافق هسته‌ای این است که در دور قبلی تحریم‌ها، آمریکا جهان را با خود همراه کرده بود اما در شرایط کنونی هیچ حمایت بین‌المللی از این تحریم‌ها وجود ندارد.
ارنست مونیز - میز نفت
ارنست مونیز - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق آمریکا و یکی از دو مقام آمریکایی که همراه جان کری وزیر امور خارجه وقت این کشور نقش بسیار مهمی در امضای توافق هسته‌ای داشت، در گفت‌وگو با بلومبرگ در باره اوضاع بازار نفت با آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت: آغاز اعمال تحریم‌ها علیه ایران به طور حتم در شرایط کنونی که بازار از ظرفیت بسیار کمی برای افزایش تولید برخوردار است، بسیار مهم است. من جزئیات معافیت‌ تحریم ایران که از سوی آمریکا برای کشورها صادر شده است را نمی‌دانم اما آنها موقتی هستند و در بلندمدت بازار می‌خواهد بداند که آیا این تحریم‌ها ادامه خواهد داشت یا خیر.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ایران حدود ۱.۵ میلیون بشکه نفت به بازار جهانی صادر می‌کند و اگر این رقم ادامه داشته باشد، ما در بازار شاهد ثبات خواهیم بود و از بروز یک بحران ژئوپلتیک عبور خواهیم کرد.

وزیر انرژی  آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، در پاسخ به این سوال که قیمت نفت در شرایط کنونی به کدام سمت پیش می‌رود و آیا پیش بینی این روند نسبت به ۱۰ سال گذشته سخت‌تر شده است، گفت: بله به نظر من پیش بینی کردن روند بازار نسبت به قبل سخت‌تر شده است. پیش بینی روند قیمت نفت همواره سخت بوده است اما می‌توان گفت که اگر معاف شدن کشورها از تحریم نفتی ایران ادامه یابد، به نظر من دیگر دلیلی بنیادین و ساختاری برای تغییرات عمده در قیمت نفت نخواهیم داشت. البته همواره بازار آبستن حوادث غیر منتظره‌ای است.

مونیز می‌گوید: اگر بازار شاهد کاهش قابل توجه عرضه نفت از سوی ایران باشد و یا اینکه عربستان و کویت بتوانند اختلافات خود را حل کرده و نفت بیشتری به بازار عرضه کنند، شرایط تغییر می‌کنند. 

این مقام آمریکایی که هم‌اکنون در حوزه هسته‌ای و علوم مرتبط با آن فعالیت می‌کند، گفت: من مجددا تأکید می‌کنم اگر صادرات نفت ایران به روند کنونی خود ادامه دهد شاهد ثبات بوده و تغییر چندانی را شاهد نخواهیم بود.

ارنست مونیز گفت: دور کنونی تحریم‌ها یک تفاوت فاحش نسبت به دور قبل دارد و آن این است که پیش از توافق هسته‌ای تمام دنیا با ما در اعمال تحریم‌ها علیه ایران همکاری کرد اما در شرایط کنونی که آمریکا به صورت یک جانبه اقدام به خروج از توافق هسته‌ای کرده است، هیچ حمایت بین‌المللی برای اعمال دوباره تحریم‌ها وجود نداشته و کسی همراه آمریکا نیست. 

این وزیر سابق آمریکایی معتقد است: من نمی‌گویم این تحریم‌ها بی اثر خواهند بود، بلکه آنها به صورت محدود اثرگذار خواهند بود و بعید است شاهد تأثیر قابل توجه آنها باشیم. 

وی همچنین درباره احتمال تغییر در سیاست‌های آمریکا در حوزه انرژی و رفتن به سمت کاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی پس از برگزاری انتخابات میان دوره کنگره و مجلس در این کشور گفت: من فکر نمی‌کنم طی دو سال آینده شاهد تغییرات جدی در سیاست‌های آمریکا در حوزه انرژی باشیم از طرف دیگر به نظر من دولت کنونی آمریکا طی دو سال آینده مشکلات سیاسی دیگری را دارد که باید به آنها بپردازد و احتمالا شاهد تغییری جدی در این زمینه نخواهیم بود.



منبع : فارس
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب: 22313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *