قطع سوئیفت و انتظار اقدامات عملی از اروپا

19 آبان 1397 ساعت 19:43

مدیر اجرایی سوئیفت اعلام کرده که دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به سیستم ارتباط میان بانکی جهان در هفته جاری قطع خواهد شد. در این میان ایران در انتظار اقدامات عملی اروپا در این رابطه است.


به گزارش میز نفت ،‌ از ابتدای هفته جاری میلادی سیستم پیام‌رسان خدمات مالی سوئیفت خبر از تعلیق دسترسی چند بانک ایرانی به خدمات این سیستم داده بود. البته سوئیفت از ذکر نام این بانک‌ها خودداری کرده و تاکید کرده بود که تعلیق دسترسی تنها مربوط به برخی از بانک‌ها است.

در این شرایط اتحادیه اروپا به ویژه کشورهای آلمان و فرانسه که در پی خروج آمریکا از برجام، ضمن اعلام حمایت از این توافق بین‌المللی، تحریم‌ها را فرصتی برای تعریف سیستم مالی مستقل اتحادیه اروپا قلمداد کرده بودند، هنوز اقدام عملی در این رابطه و راه‌اندازی سیستم مالی مستقل برای تجارت با ایران نکرده‌اند. این در حالی است که قرار بود این سازوکار تا ۱۰ آبان اجرایی شود.

در این شرایط بانک‌های ایرانی در انتظار اقدام عملی اروپا در این زمینه هستند.

مذاکرات جدی با ۸ کشور معاف شده از تحریم‌های نفتی ایران

امروز همچنین رییس کل بانک مرکزی از انجام مذاکرات جدی و مثبت با هشت کشوری که معافیت خرید نفت از ایران را گرفته‌اند خبر داد.

آمریکا بعد از ماه‌ها کلنجار رفتن با بازار جهانی نفت برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، تنها دو روز مانده به تاریخی که برای این هدف تعیین کرده بود، به هشت مشتری نفت ایران برای ادامه خرید نفت از ایران معافیت داد.

معافیتی که عمر آن شش ماهه است اما برخی کارشناسان تمدید آن‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.

ثبت‌نام ارز دانشجویی آغاز شد

یکی دیگر از اخبار اقتصادی مهم امروز،‌ آغاز فرآیند ثبت‌نام دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای دریافت ارز دانشجویی در سامانه سجاد بود.

دانشجویان ایرانی که خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده و به دنبال دریافت ارز هستند، می‌توانند از امروز ( ۱۹ آبان ماه) با مراجعه به سامانه اینترنتی سجاد به نشانی portal.saorg.ir برای بارگذاری مدارک خود اقدام کنند.

لبنان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران را متوقف کرد

چند روز پس از اعلام تصمیم شرکت ترکیه‌ای در توقف سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران در فرودگاه‌های این کشور،حالا شرکت لبنانی فعال در این زمینه نیز اعلام کرده که به ایرلاین‌های ایرانی سوخت نخواهد داد؛ این در حالی است که لبنان در قیاس با ترکیه مقصد محدودتری برای مسافران ایرانی به شمار می‌رود هر چند پروازهای برنامه‌ای میان دو کشور در طول سال‌های گذشته همواره برقرار بوده است.

قیمت خرده‌فروشی ۱۰ گروه خوراکی افزایش یافت

امروز همچنین گزارش هفتگی بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام در هفته منتهی به ۱۱ آبان ماه منتشر شد که نشان می‌دهد نرخ لبنیات ۵۳.۴ درصد، تخم مرغ ۴۳.۵ درصد، برنج ۲۱.۵ درصد، حبوبات ۱۳.۴ درصد، میوه‌های تازه ۵۶ درصد، سبزی‌های تازه ۳۴.۶ درصد، گوشت قرمز ۳۹.۸ درصد، گوشت مرغ ۳۷.۱ درصد، چای ۲۳.۳ درصد، روغن نباتی ۴۴.۶ درصد و قند و شکر ۳۷.۷ درصد افزایش یافته است.

شهردار تهران باید تا ۸ روز دیگر برود

همچنین با توجه به زمان کوتاه باقی‌مانده تا اجرای قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها، رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام پرداخت‌های سازمان امور اداری و استخدامی درباره جریان به‌کارگیری فرد بازنشسته در پست شهردار و حواشی که در مدت اخیر در رابطه با شهرداری تهران با توجه به لازم‌الاجرا بودن قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مطرح است، تاکید کرد شهردار تهران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود و باید تا ۲۶ آبان ماه پست خود را ترک کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 22317

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22317/قطع-سوئیفت-انتظار-اقدامات-عملی-اروپا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir