۰

اتکا بر ظرفیت نفت شیل آمریکا پرمخاطره است

یک کارشناس انرژی هشدار داد ریسک آن وجود دارد که جهان بیش از حد به رشد سریع نفت شیل آمریکا متکی شود .
نفت آمریکا - میز نفت
نفت آمریکا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، مهم‌ترین مشاور انرژی نفت شیل آمریکا هشدار داد ریسک آن وجود دارد که جهان بیش از حد بر رشد سریع نفت شیل متکی شود .

طبق جدیدترین دورنمای انرژی جهان متعلق به آژانس بین المللی انرژی، بدون مصوبات جدید برای پروژه‌های غیر شیل، تولید نفت شیل آمریکا تا 2025 بیش از سه برابر شده و به 15 میلیون بشکه در روز می رسد تا پاسخگوی تقاضای جهانی باشد .

پروژه های رو به افزایش مثل توسعه میادین بزرگ زیر دریا و حفاری های مربوط به منابع ماسه سنگ ساحلی تحت تاثیر این صنعت قرار گرفته اند .

مشکل اینجاست که احتمال ندارد شیل بتواند تا این حد پیشرفت کند. حتی اگر تولید کنندگان بتوانند گلوگاه های زیرساختی که مانع رشد سال جاری شده اند را برطرف کنند .

باید سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری انجام دهند و نسبت به زمانی که قیمت نفت به 115 دلار در هر بشکه در سال 2014 رسید چاه‌های بسیار بیشتری حفر کنند .

تقاضای جهانی نفت احتمالا تا سال 2040 تولید را افزایش خواهد داد .
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود نوشت با توجه به این پیشینه، تکیه بر سه برابر شدن تولید نفت آمریکا نسبت به تولید فعلی تا 2025 مخاطره‌آمیز است. پیش بینی می شود قیمت نفت بالا رود و بی‌ثباتی قیمت بیشتر شود .
سقوط نفت یعنی شرکت‌های در مضیقه مالی، پروژه‌های خود را سالها به تأخیر انداخته اند یا آنها را لغو کردند و ریسک کمبود عرضه نفت را در سال‌های آتی به وجود آورده اند .

اگر دنیا از «سناریوی توسعه پایدار» آژانس بین‌المللی انرژی پیروی می کرد، مشکل کمتری به وجود می‌آمد. سناریویی که در آن سیاست های سختگیرانه در مورد تولید کربن باعث کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی می‌شد. در عوض دنیا این راه را در پیش نگرفت. اقتصادهای در حال توسعه مصرف نفت را تا 2040 بالاتر هم میبرند .

این آژانس مستقر در پاریس تخمین می زند 16 میلیون بشکه از منابع نفتی رایج باید همچنان تا 2025 کشف شوند تا جلوی عدم تعادل بین عرضه و تقاضا گرفته شود. این مقدار دو برابر نرخ فعلی مصوبات است. افزایش قیمت در سال جاری برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید کافی نبوده است .

اوپک می‌تواند با افزایش تولید تا حدی مانند یک سپر دفاعی عمل کند ولی این فقط بخش کوچکی از فاصله بین تقاضا و عرضه را کم خواهد کرد و توانایی بازار در رویارویی با اختلال های غیرمنتظره را کاهش می دهد .

منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 22344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *