۰

اولویت ترامپ بنزین ارزان است

یک کارشناس انرژی با اشاره به اعطای معافیت دولت آمریکا به خریداران نفت ایران گفت: این نشان می دهد که اولویت های دولت آمریکا بیشتر پایین نگه داشتن قیمت بنزین در آمریکا بوده است تا فشار بر ایران .
ترامپ - میز نفت
ترامپ - میز نفت
به گزارش میز نفت ، در روزهای اخیر قیمت نفت سقوط کرده است. پس از 75 دلار در هر بشکه در اوایل اکتبر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، شاخص آمریکای شمالی، 25 درصد کاهش یافته است. نفت خام برنت، شاخص بین المللی هم همین مقدار کم شده است. کاهش یک روزه 7 درصدی در روز سه‌شنبه، بیشترین میزان کاهش در سالهای اخیر بوده که قیمت نفت را پایین ترین حد رسانده است .

عقب نشینی ناگهانی قیمت نفت که خاطرات سقوط قیمت در سال 2014 را یادآوری می کند، یک نگرانی بزرگ برای اعضای اوپک است که اقتصادشان وابسته به درآمدهای نفتی است. عربستان سعودی قدرتمندترین عضو اوپک در 11 نوامبر اعلام کرد تولید خود را به روزی نیم میلیون بشکه کاهش می دهد تا قیمت تقویت شود .

این خبر عربستان باعث شد ترامپ روز بعد در توییتر اخطار دهد:« خوشبختانه عربستان و اوپک تولید خود را کاهش نمی‌دهند. قیمت نفت بر اساس عرضه آن باید خیلی پایین‌تر باشد». تحلیلگران می‌گویند نظر ترامپ با ایجاد تردید در مورد کاهش تولید توسط اوپک، این روند قیمت نفت را تاکید می کند .

چرا قیمت نفت کاهش یافته است ؟

تمرکز بازار نفت در ماه های اخیر به شدت تغییر کرده است. وقتی تولیدکنندگان بزرگ مثل اوپک و روسیه در ماه ژوئن در وین ملاقات کردند، نگرانی‌های اصلی آنها احتمال افزایش قیمت و کافی بودن عرضه نفت بود.تصمیم ترامپ برای وضع دوباره تحریم ها علیه ایران تهدیدی بود برای خارج شدن مقادیر زیادی نفت از بازار.

طی تابستان، عربستان و سایر تولیدکنندگان که تولید را از سال 2017 محدود کرده بودند، شیرهای نفتشان را باز کردند تا نگرانی مشتریان نفت را کم کنند و خشم آقای ترامپ را فرو بنشانند. شاید بیش از حد فعال بوده‌اند. تمرکز تاجران از ایران به سایر عوامل تغییر کرده است، مثل اینکه جنگ تجاری آمریکا با چین و افزایش نرخ سود، رشد اقتصاد جهان و تقاضای نفت را کم میکند .

در همین حین، تولید در آمریکا سریع تر از حد انتظار افشار افزایش یافته است. تولید نفت در لیبی هم علی‌رغم ادامه جنگ بالا رفته است. ونزوئلا هم با وجود مشکلات اقتصادی تولید خوبی داشته است. طبق گفته تحلیلگران مقدار نفت موجود در تانکرهای ذخیره در سراسر دنیا رو به افزایش است که ترس ازعرضه بیش از نیاز بازار را به وجود می آورد .

تاثیر تحریم های ایران بر قیمت نفت چه بوده است؟

تحریم ها نسبت به انتظارات تحلیلگران تاثیر کمی بر تولید ایران داشته است. این تحریم‌ها که شرکت‌های خریدار نفت ایران را جریمه میکند در 5 نوامبر اجرایی‌شد. انتظار می رفت خریداران واردات نفت خام ایران را قبل از تحریم‌ها کاهش دهند، ولی این کار تأثیر چندانی بر تولید ایران نداشته است. مثلا به گزارش اوپک تولید ایران در اکتبر 4.5 درصد نسبت به ماه قبلش کاهش داشته و به 3.3 میلیون بشکه در روز رسیده است .
چرا تاثیر تحریم ها زیاد نبوده؟ دولت ترامپ به مشتریان بزرگ ایران مثل چین، هند و ژاپن معافیت موقتی داده است. تاجران نفتی بخشندگی دولت آمریکا را به این معنی می دانند که کاهش حجم صادرات ایران کمتر از حد انتظار خواهد بود .

همایون فلکشاهی، تحلیلگر ایرانی وود مکنزی گفت:« بازار از معافیت‌ها شگفت زده شده است اعطای معافیت به ژاپن و کره جنوبی که خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، قابل توجه است. احتمالا نشان می دهد که اولویت های دولت آمریکا بیشتر پایین نگه داشتن قیمت برای مشتریان آمریکایی نفت بوده است تا فشار بر ایران .

این استراتژی مفید بوده است. قیمت بنزین معمولی در آمریکا به 2.61 دلار رسیده است. در حالی که در ماه گذشته 2.85 دلار بود .



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 22429
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *