هدف ترامپ فقط قیمت پایین‌تر نفت است

5 آذر 1397 ساعت 16:46

هدف ترامپ فقط قیمت پایین‌تر نفت است و هیچ ایده ای در مورد یک قیمت متعادل یا حتی عادلانه ندارد. هدفش به حداکثر رساندن منافع مصرف کنندگان است .


به گزارش میز نفت ، ترامپ چند روز پیش توییت کرد:« قیمت نفت رو به کاهش است. عالیست! مثل کاهش مالیات برای آمریکا و جهان می‌ماند. لذت ببرید! 54 دلار! فقط 82 دلار بود. از عربستان متشکریم، ولی بگذار پایین‌تر هم برود».

ترامپ کمی در مورد ارقام دقیق گیج شده بود. شاید برنت و وست تگزاس اینترمدیت را با هم اشتباه گرفته بود. ولی پیامش به ریاض واضح بود. رئیس‌جمهور آمریکا از سقوط قیمت نفت راضی است و میخواهد حتی پایین‌تر هم برود. هدف ترامپ فقط قیمت پایین‌تر نفت است و هیچ ایده ای در مورد یک قیمت متعادل یا حتی عادلانه ندارد. هدفش به حداکثر رساندن منافع مصرف کنندگان است.

کاهش اخیر قیمت نفت قابل توجه است ولی اگر قرار است قیمت باز هم کاهش یابد، اوپک باید تولید را افزایش دهد. هرچه قیمت پایین تر برود، احتمال توافق اعضای اوپک و غیر اوپک برای مهار تولید بیشتر است.

روسیه در هفته های اخیر در مورد موضع خود برای کاهش تولید ساکت بود. روسیه نسبت به ریاض محتاط تر است. مهندسی یک افزایش قیمت برای بودجه کشور خوب است. ولی ریسک افزایش تولید شیل آمریکا را به دنبال دارد.

علاوه بر این، با کاهش قیمت نفت، ارز روسیه هم ضعیف می‌شود و از شدت ضربه به تولیدکنندگان نفت روسی و اقتصاد روسیه می‌کاهد. شرکت‌های روسیه می‌توانند هزینه روبل ضعیف‌تر را پرداخت کنند و نفت را با دلار با ارزش تر بفروشند. عربستان با وجود یک نرخ مبادله ثابت این امتیاز را ندارد و نسبت به قیمت پایین تر نفت حساس تر است.

ولی قیمت نفت خام برنت در روز جمعه به کمتر از 60 دلار در هر بشکه رسید و روسیه را هم نا آرام کرد. در نتیجه، فشار هم برروی اعضای اوپک و هم غیر اوپک برای کاهش تولید وجود دارد.

کاهش تولید محتمل ترین نتیجه این شرایط است، ولی فشار ترامپ محاسبات را پیچیده‌تر می‌کند. 6 ماه پیش بسیاری اعضای اوپک، مثل ایران عربستان را متهم به اطاعت از ترامپ کردند. افزایش تولید برای پایین آوردن قیمت درخواست واشنگتن بود به بهانه جبران کمبود نفت ایران. این کار وجهه عربستان را خراب کرد. ریاض نیاز به حمایت کشورهای دیگر برای افزایش تولید داشت.

حالا شرایط برعکس شده است. عرضه نفت بیش از حد است و مقامات سعودی خواستار کاهش تولید برای افزایش قیمت هستند. در حالی که ریاض در ماه ژوئن نگران متهم شدن به اطاعت از ترامپ بود، حالا نگران است با افزایش تولید باعث خشم وی شود. ضعف عربستان در برابر ترامپ پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی به وجود آمد.

گرچه اکثر تحلیلگران عقیده دارند احتمال کاهش تولید زیاد است، ولی عربستان باید قبل از اجرای این کار دوباره فکر کند. مورگان استنلی در یادداشتی نوشت:« ما انتظار داریم اوپک در سال 2019 بازار را مدیریت کند و احتمال می‌دهیم توافقی برای کاهش تولید صورت گیرد. در این صورت قیمت نفت برنت دوباره به 70 تا 80 دلار در هر بشکه برمیگردد».

ولی منافع ترامپ کاملا در این سمت نیست. ترامپ مدام خودستایی می‌کند که قیمت پایین نفت به نفع رانندگان آمریکایی است، ولی قیمت پایین نفت مسائل را برای نفت شیل آمریکا هم پیچیده‌تر می‌کند. شیل در سال جاری رشد فوق العاده ای داشته است. قیمت پایین نفت برای مشتریان خوب است ولی برای تولیدکنندگان، بد.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 22446

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22446/هدف-ترامپ-فقط-قیمت-پایین-تر-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir