۰

تحریم‌ نفتی ایران به نفع روسیه است

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از دو جهت به نفع روسیه است، روسیه می‌تواند جایگزین نفت تحریم شده ایران شود و با وارد کنندگان عمده نفت ایران روابط گسترده تری برقرار سازد.
تحریم‌ نفتی ایران - میز نفت
تحریم‌ نفتی ایران - میز نفت
به گزارش میز نفت ، مهمترین ویژگی سیاست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یکجانبه بودن آن است. این بار واشنگتن بدون حمایت بین المللی گسترده ای عمل می کند که ایران را بر سر میز مذاکره برجام نشاند. بنابراین این سیاست مخاطره‌آمیز است. عوامل زیادی وجود دارد که موقعیت تحریم‌ها را به خطر می اندازد. یکی از این‌ها روسیه است که از این تحریم‌ها سود می‌برد و انگیزه و ابزار لازم برای کمک به ایران برای رهایی از فشار آمریکا را دارد.

ناظران اشاره کرده‌اند که تحریم‌های جدید علیه ایران از دو جهت به نفع روسیه هستند. از یک طرف روسیه قادر است و علاقه‌مند است جایگزین نفت تحریم شده ایران شود، ولی منافع روسیه فقط اقتصادی نیستند. واردکنندگان عمده نفت ایران_چین، ایتالیا، فرانسه، ترکیه و کره جنوبی_ برای سیاست خارجی روسیه هم اهمیت دارند. اگر این کشورها به جای ایران از روسیه نفت بیشتری بخرند، بدون شک روابطشان با مسکو بر سر بسیاری مسائل دیگر هم گسترش می یابد.

از طرف دیگر، تجارت با روسیه راهی موثر برای ایران است تا از فشار تحریم‌ها رهایی یابد. ایران می‌تواند کالاهای مورد نیاز و احتمالا سرمایه‌گذاری لازم را در قبال نفت از روسیه دریافت کند. نفت ایران در داخل روسیه مصرف می‌شود و روسیه مقادیر اضافی نفت خود را برای صادرات کنار می‌گذارد. معنای این همکاری فراتر از روابط ایران و روسیه یا حتی درگیری بین جمهوری اسلامی و سایر بازیگران بین المللی است. این همکاری بنیان های ایدئولوژیکی را تحت سیاست روسیه تقویت می‌کند. سیاست روسیه در این زمینه به آمریکا نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند به سایر کشورهای درگیر با واشنگتن کمک کند.

به خاطر داشته باشید که مقامات آمریکا در صورتی موفقیت تحریم ها را پیش بینی کرده اند که سایر کشورها بین ایران و آمریکا یکی را به عنوان شریک انتخاب کنند. از نظر تئوری تصمیم گیری آسان است . همکاری با ایران هر چقدر هم سودمند باشد جای بازارها، سرمایه گذاریها، خدمات و همکاری با شرکت های آمریکایی را نمیگیرد. اکثر کشور ها قطعاً هر کاری برای جلوگیری از مواجهه با آمریکا انجام می‌دهند. آنها حتی اگر حامی تصمیم آمریکا برای بیرون رفتن از برجام نباشند و اقدامات یکجانبه آمریکا را دوست نداشته باشند، انگیزه لازم برای درگیری با این کشور را به خاطر ایران ندارند. نمونه این کشورها فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی هستند. پس از شش ماه صحبت در مورد سازوکار خاص معامله با ایران، هنوز هیچ کاری را اجرایی نکرده اند.

روسیه موقعیتی کاملا متفاوت دارد. تمام تحریم‌هایی که آمریکا می توانسته بر روسیه اعمال کند، بدون اینکه آسیبی جدی به اقتصاد جهانی بزند اجرایی شده اند.

مهمتر از همه، همکاری‌های اقتصادی دوجانبه بین روسیه و آمریکا آنقدر محدود است که روسیه نمی ترسد آن را از دست بدهد. ممکن است فکر کنید آمریکا اساساً ایران را به سمت روابط اقتصادی با روسیه سوق می‌دهد. با بازگشت تحریم ها، ایران انگیزه ای قابل ملاحظه برای سازش با روسیه دارد.

شدت گرفتن همکاری‌های اقتصادی بین تهران و مسکو زمینه ای به وجود آورده برای آزمایش نحوه مقابله با تحریم های آمریکا.

این واقعیت که روسیه کاملاً قادر است کارایی تحریم های آمریکا علیه ایران را کم کند، نشان می‌دهد هر چه سیاست‌گذاران واشنگتن در مورد مسکو فکر کنند، نمی توانند بزرگترین کشور جهان را نادیده بگیرند.

زمان نشان می دهد آیا روسیه از این فرصت حداکثر استفاده را می‌کند یا نه. برای واشنگتن یک رویارویی دیگر با روسیه، این بار در مورد تحریم های ایران، غیرقابل اجتناب نیست‌. هرچند، برای جلوگیری از این رویارویی آمریکا باید مذاکره کند و توافق هایی با روسیه انجام دهد.با توجه به تجربه چند سال گذشته، این سناریو چندان محتمل به نظر نمی رسد.


منبع : تسنیم
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 22447
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *