۰

ترامپ چگونه تولیدکنندگان نفت آمریکا را تضعیف می‌کند

اقدامات ترامپ قیمت نفت را پایین آورده است. نتیجه این قیمت پایین نفت، از دست رفتن بازار رو به رشد تولید کنندگان نفت آمریکا، تضعیف تحریم‌ها علیه ایران و افزایش بدگمانی عربستان است .
ترامپ - میز نفت
ترامپ - میز نفت
به گزارش میز نفت ، دونالد ترامپ از اوایل ماه اکتبر برای سقوط قیمت نفت اعتبار به دست آورده است. درست است که اقدامات ترامپ باعث کاهش قیمت نفت شده است ولی این کاهش قیمت، هزینه ای داشته که کسی به آن توجه نکرده است.
ترامپ در توییتر از عربستان به خاطر قیمت پایین نفت تشکر کرد .
 
ترامپ چگونه بر قیمت نفت تاثیر گذاشت؟

جنگ تجاری با چین باعث شد این کشور واردات نفت از آمریکا را متوقف کند. قبل از آن تولیدکنندگان نفت آمریکا روزانه نیم میلیون بشکه نفت به چین صادر می‌کردند. از دست دادن این بازار به تولیدکنندگان نفت آمریکا آسیب ‌رساند. کاهش قیمت نفت هم ضربه دیگری بر این تولید کنندگان بود .

دوم اینکه، ترامپ با اعلام تحریم های ایران که باعث کاهش صادرات نفت این کشور شد، عربستان را قانع کرد برای جبران نبود نفت ایران، تولید را افزایش دهد .

بعد، درست در زمان اجرایی شدن تحریم ها، ترامپ اعلام کرد که به برخی کشورها برای واردات نفت ایران معافیت می دهد. چین یکی از این کشورها بود. این یعنی تولیدکنندگان نفت آمریکا به خاطر این تصمیم، تجارت با ایران را از دست دادند


پیامدها

تصمیم اعطای معافیت، به عربستان ضربه زد و باعث شد نفت زیادی در بازار موجود باشد. قیمت نفت سقوط کرد. ولی عربستان قول داده بود تولید را کاهش دهد. آنها در حال رایزنی با سایر کشورها هستند تا یک کاهش تولید بزرگتر را مهندسی کنند .

ترامپ حالا سعی دارد با گذشتن از قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی و انتشار خبر تشکر در توییتر، عربستان را آرام کند. ولی این کار میلیارد ها دلار درآمد از دست رفته عربستان را جبران نمیکند .

بنابراین هزینه قیمت پایین نفت، از دست رفتن بازار رو به رشد تولید کنندگان نفت آمریکا، تضعیف تحریم ها علیه ایران و افزایش بدگمانی عربستان است .
 
قیمت پایین نفت به صنعت نفت آمریکا ضربه می‌زند
 
به نظر می رسد ترامپ توجهی ندارد که قیمت نفت در چند سال گذشته وقتی آمریکا 13 میلیون بشکه در روز نفت و محصولات نفتی وارد میکرد، بسیار مناسب بود. ولی تابستان گذشته واردات خالص آمریکا به کمتر از 2 میلیون بشکه در روز رسید و طی چند روز آینده صفر می شود. این شرایط به صنعت نفت آمریکا ضربه می‌زند .

منطق عوارض اعمال شده توسط ترامپ را در نظر بگیرید. این کار قیمت را برای مشتریان آمریکایی بالا میبرد. ولی بحث اینجاست که بالاخره با وارد کردن دوباره تولید به کشور، برای آن سودمند است. تفاوت آن با قیمت بالای نفت چیست؟ اینگونه تولیدکنندگان نفت امریکا را متقاعد می کنند که اتکای آنها به نفت خارجی کم میشود .

ترامپ یک نگرش قدیمی در مورد قیمت نفت دارد. نگرشی که با منطق عوارض آن هماهنگ نیست. اگر ترامپ می خواهد از قدرت صنعت نفت آمریکا برای کنارگذاشتن عربستان مطمئن باشد، باید دست از تضعیف صنعت نفت کشورش بردارد .


منبع : تسنیم
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 22460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *