نفت 50 دلاری برای اقتصاد جهان چه معنایی دارد؟

6 آذر 1397 ساعت 17:32

تاثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد جهان بستگی به این دارد که تقاضای جهانی نفت در مواجهه با بالا رفتن ارزش دلار و کشمکش‌های تجاری جهان چگونه شکل می گیرد و عکس العمل تولیدکنندگان بزرگ نفت چیست.


به گزارش میز نفت ، چند ماه پیش تاجران اصلی نفت بازگشت نفت 100 دلاری را پیش‌بینی می‌کردند. حالا با نصف شدن قیمت نفت باید ببینیم این سقوط قیمت چه معنایی برای اقتصاد جهان دارد .

وارد کنندگان انرژی مثل هند و آفریقای جنوبی در این بین سود می‌برند. تولیدکنندگان نفت مثل روسیه و عربستان آسیب می‌بینند. بانک‌های مرکزی تحت فشار برای بالا بردن نرخ سود، مهلت می گیرند. کسانی که به دنبال احیای قیمت نفت هستند، مثل بانک ژاپن هم با جریان مخالف مواجه می شوند .

در آخر، بیشتر بستگی به این دارد که تقاضای جهانی نفت در مواجهه با بالا رفتن ارزش دلار و کشمکش‌های تجاری جهان، چگونه شکل می گیرد و عکس العمل تولیدکنندگان بزرگ نفت چیست .

عربستان سعودی بین روسیه و آمریکا قرار دارد. روسیه متحد او در مدیریت تولید برای حمایت از قیمت نفت است و آمریکا مدام در توییتر پیام می فرستد که قیمت ها را پایین بیاورد. تمام نگاه‌ها به اجلاس G20 دوخته شده است تا مشخص شود آیا توافقی در مورد تولید بین عربستان و روسیه صورت میگیرد یا نه و آیا طی گردهمایی هفته آینده اوپک اجرایی می شود .
تاثیر نفت ارزان بر رشد جهانی چیست؟
 
با نزدیک شدن زمستان در نیمکره شمالی، کاهش قیمت نفت از خانواده ها و کسب و کارها طی این دوره افت رشد اقتصادی حمایت می‌کند. کشورهای وارد کننده نفت که دچار کمبود بودجه هستند مثل آفریقای جنوبی، سود خواهند برد. چین بزرگترین وارد کننده نفت است و در حال حاضر در بحبوحه جنگ تجاری با آمریکا و چالش‌های داخلی، درگیر متعادل‌سازی وسیعتری در اقتصاد خود است .

تاثیر نفت ارزان بر تورم چیست؟

قیمت پایین تر نفت یعنی فشار کمتر بر تورم و فشار کمتر بر بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ سود. مثلا کاهش قیمت انرژی برای هند تعیین کننده است و دورنمای بانک رزرو هند را به حالت طبیعی بازمی گرداند .

اقتصادهای نوظهور چگونه با کاهش قیمت نفت مواجه می شوند؟
 
هر 10 دلار کاهش قیمت در هر بشکه نفت درآمد بازارهای نوظهور وارد کننده نفت را حدود 0.5 تا 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی بالا می برد. همین مقدار کاهش قیمت نفت، 3 تا 5 درصد افت تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای خلیج فارس به وجود می آورد و یک کاهش 1.5 تا 2 درصدی در تولید ناخالص داخلی برای امارات، روسیه و نیجریه در پی خواهد داشت. تمام این ها به صورت سالیانه محاسبه شده اند .

معنای نفت ارزان برای بزرگترین اقتصاد جهان چیست؟

ترامپ سقوط قیمت نفت را معادل کاهش مالیات توصیف می‌کند ولی کاهش اتکای آمریکا به نفت وارداتی به خاطر افزایش تولید شیل، پیامدهای مثبت اقتصادی را در سطح صنعت از بین میبرد .

منبع : تسنیم


کد مطلب: 22461

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22461/نفت-50-دلاری-اقتصاد-جهان-معنایی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir