۰

قیمت نفت در دستان روسیه و عربستان

در حالی این روزها قیمت نفت به حدود 60 دلار در هر بشکه رسیده است که کارشناسان معتقدند نتیجه اجلاس 175 اوپک که روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته در وین برگزار می شود می تواند سرنوشت قیمت جهانی نفت درسال آینده را رقم بزند.
اوپک -میز نفت
اوپک -میز نفت
به گزارش میز نفت ، از زمانی که ایالات متحده آمریکا به دنبال تحریم نفت ایران برآمد، بازی جدیدی را در بازارهای جهانی به راه انداخت. این کشور از سایر اعضای اوپک رسما درخواست کرد برای جبران خلاء احتمالی نفت ایران در بازار تولید نفت خود را افزایش داده و اجازه دهند تا تعادل در عرضه و تقاضا از بین نرود و قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

با معافیتی که بعد از تحریم آمریکا علیه ایران به 8 مشتری ثابت نفت ایران برای ادامه خرید نفت از ایران داد می توان دریافت که ایالات متحده نتوانست به هدف خود که همان صفر کردن نفت ایران است دست پیدا کند زیرا با آغاز تحریم‌های نفتی قیمت این ماده هیدروکربوری به حدود 80 دلار در هر بشکه رسید و این قیمت شرایط را در اقتصاد کشورهای توسعه یافته بهم می ریخت.امروز قیمت نفت با این تصمیم آمریکا به حدود 60 دلار رسیده است و آینده آن برای سال 2019 مشخص نیست. 

*جلسه 175 اوپک روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود

 اگر چه کاهش قیمت نفت برای کشورهای خریدار نفت خوشایند است اما این وضعیت از لحاظ اقتصادی به هیچ عنوان مورد رضایت کشورهای تولید کننده نفت نیست. غیر از مسائل سیاسی، شاید یکی از دلایلی که عربستان و برخی دیگر از کشور هایی عضو اوپک تصمیم به کاهش تولید نفت گرفته اند همین مسئله باشد زیرا به گفته محمد معماریان کارشناس بازار نفت این کشور تحمل قیمت های پایین تر از 70 دلار را ندارد و شرایط اقتصادی این کشور را برهم خواهد زد.

برخی از کارشناسان بین المللی معتقدند ایران هم اکنون در شرایط تحریمی است و خود به خود میزان تولید نفت این کشور کاهش یافته است بنابراین هرآنچه در اجلاس 175 اوپک اتفاق خواهد افتاد مربوط به دیگر تولیدکنندگان نفت عضو این سازمان است.

روز پنجشنبه و جمعه هفته جاری در وین اجلاس 175 اوپک با حضور تمامی اعضا حتی ایران که مورد تحریم نفت آمریکا قرارگرفته است و قرار نیست بیشتر تولید نفت خود را کاهش دهد برگزار خواهد شد.

*قیمت نفت مسئله اصلی اجلاس اوپک و غیر اوپک

تحلیل‌گران نفتی روز به روز در مورد دورنمای افزایش قیمت در سال آینده بدبین تر می شوند چون دورنمای تقاضا نامطمئن است و عرضه نفت با سرعتی وحشتناک بالا میرود، حتی با وجود اینکه بازار انتظار دارد اوپک تولید را کاهش دهد.

موسسات بین المللی انرژی براین اساس نظر سنجی را اخیرا از میان 38 اقتصاددان و تحلیلگر در خصوص قیمت نفت در سال 2019 انجام داده اند که نتیجه این نظر سنجی نشان می دهد قیمت نفت خام برنت در سال 2019  ممکن است به 74.50 دلار در هر بشکه برسد.

این درحالی است که همین کارشناسان و اقتصاددانان ماه گذشته میلادی گفته بودند قیمت نفت برنت در سال 2019 به حدود 77 دلار خواهد رسید که این مسئله نشان می دهد نباید در سال آینده به قیمت های بالای نفت خوش بین بود.

در همین رابطه آدریا مورون سالمون، یکی از محققین موسسه تحقیقاتی کیکسا بنک گفته است: «در نیمه اول سال آینده انتظار داریم در نتیجه کاهش تولید، قیمت رو به بالا برود اما در نیمه دوم سال انتظار داریم به خاطر افزایش تولید نفت شیل آمریکا در نتیجه از بین رفتن مشکلات گلوگاه ها و کاهش سرعت رشد جهانی، قیمت پایین بیاید».

وی معتقد است اگر اجماع بین اعضای اوپک وجود داشته باشد این سازمان می تواند با تصمیم گیری منطقی و درست تولید نفت خود را برای حداقل 6 ماه آینده بین 1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

کنستانتینو ونتیس، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی TSL  معتقد است: «اگر بازار نفت می خواهد به تعادل برسد و شاهد رشد قیمت در سال 2019 باشیم درکنار کاهش تولید اعضای اوپک باید غیر اوپکی ها نیز حرکتی از خود نشان دهند و تولید نفت خود را کاهش دهند اما روندی که مشاهده می شود آنها تمایل به کاهش تولید نفت ندارند بنابراین اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و در حالت خوشبینانه تولید نفت اوپک کاهش یابد می توان انتظار داشت قیمت نفت به حدود 70 دلار بازگردد و نباید انتظار رقم هایی بیشتر از از 70 دلار را داشت».

همچنین رئیس تحقیقات موسسه LBBW نیز گفته است: «بازار نفت قطعاً در حال حاضر با عرضه بیش از حد نفت مواجه است واگر این روند ادامه داشته باشد و هم اوپکی ها و هم غیر اوپکی ها بر روی کاهش تولید توافق نکنند به احتمال زیاد قیمت نفت در سال 2019 به حدود 50 دلار تا 55 دلار خواهد رسید اما اگر شاهد توافق در خصوص کاهش تولید نفت باشیم می توان انتظار داشت که قیمت نفت حتی رقم 90 دلار در هر بشکه را ببیند».

*افزایش قیمت در دستان روسیه و عربستان

وزیر انرژی روسیه رسما گفته است نمیتوان از هم‌اکنون در خصوص کاهش تولید یا حفظ آن صحبت کرد. از طرف دیگر وزیر انرژی عربستان نیز گفته است عربستان به تنهایی نمی تواند بازار را به تعادل برساند و برای رساندن تعادل در عرضه دیگر کشور ها هم باید همکاری کنند.

خالد الفالح همچنین تصریح کرده است کشورهایی مانند عراق و نیجریه و لیبی نیز موافق کاهش تولید نفت هستند اما باید دید آیا روسیه نیز تن به کاهش تولید نفت خواهد داد یا خیر.

وی رسما گفته است : «ما هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد، اما این تنها در صورتی است که به‌صورت جمعی و در قالب یک گروه متشکل از 25 کشور عمل کنیم و عربستان نمی‌تواند به‌تنهایی اقدام کند. ما این کار را به‌تنهایی انجام نخواهیم داد».

این در حالی است که روسیه تاکنون از پیوستن به هرگونه تلاشی برای کاهش تولید خودداری کرده و الفالح نیز نگفته که آیا تغییری در موضع مسکو ایجاد شده است یا نه.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته کشورش با اوپک در ارتباط است، اما در عین حال از نفت بشکه‌ای 60 دلار راضی است. پوتین قبلاً هم گفته بود روسیه از نفت بشکه‌ای 70 دلار رضایت دارد.

با این شرایط بازار نفت باید 4 روز دیگر در انتظار باشد تا مشخص شود آیا قیمت نفت در حدود 60 دلار باقی می ماند یا دوباره با رشد مواجه خواهد شد.



منبع : فارس
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 22491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *