۰

ادامه غفلت از تجارت جهانی گاز

طبق تکلیف سند چشم انداز بیست ساله کشور، باید ایران در افق ۱۴۰۴ سهمی معادل هشت تا ۱۰ درصد از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهد که راه زیاد و فرصت کمی برای تحقق این هدفگذاری داریم.
خط لوله انتقال گاز - میز نفت
خط لوله انتقال گاز - میز نفت
به گزارش میز نفت ، طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده، ایران رقمی بالغ بر 55.33 تریلیون مترمکعب ذخایر گازی در اختیار دارد که با رقم ضریب برداشت 69.62 درصدی چیزی در حدود 33.72 تریلیون مترمکعب گاز قابل استحصال خواهد بود.

با این حساب ایران با در اختیار داشتن حدود 18 درصد از مجموع کل ذخایر گاز طبیعی جهان رتبه نخست را در بین دارندگان ذخایر گازی جهان به خود اختصاص داده است.

ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان است اما سهم آن در تجارت جهانی گاز کمتر از 2 درصد است. طبق تکلیف سند چشم انداز بیست ساله کشور، باید ایران در افق 1404 سهمی معادل هشت تا 10 درصد از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص دهد که راه زیاد و فرصت کمی برای تحقق این هدفگذاری داریم.

این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که وضعیت ایران در مقایسه با کشورهای دیگر هم‌سطح خود مورد بررسی قرار بگیرد؛ به‌عنوان مثال کشور روسیه با در دست داشتن 17% از ذخایر گازی جهان در جایگاه دوم بعد از ایران قرار دارد با وجود جمعیت بیشتر یعنی 145 میلیون نفر 20 درصد از بازار تجارت گاز جهان را به خود اختصاص داده است و درآمد قابل توجهی از صادرات این منبع طبیعی به‌دست ‌می‌آورد. از طرف دیگر نیز قطر سومین دارنده ذخایر گاز دنیا، 11.5 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که عمده درآمد این کشور از طریق صادرات گاز طبیعی تأمین می‌شود.

از طرف دیگر موضوعی که عملکرد ضعیف ایران در این حوزه را بیشتر نشان می‌دهد بازار مصرفی پررونق منطقه در اطراف ایران است که در غفلت ایران، جولانگاه رقیبان شده است؛ برای مثال بازار کشورهای خلیج فارس مانند امارات و کویت که از لحاظ اقتصادی کم‌هزینه‌ترین گاز در دسترس آنها واردات از ایران است در غفلت ایران درحال تصاحب توسط کشورهای بسیار دورتر مانند آمریکا است به‌طوری که تاکنون چندین محموله ال.ان.جی. آمریکا به این کشورها صادر شده است. همچنین بازار پررونق هند و پاکستان نیز که با روند رشد مصرف شدیدی روبه‌رو است نیز در حال تأمین گاز خود از سایر کشورها مانند ترکمنستان و واردات ال.ان.جی. از آفریقا است.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 22492
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *