۰

چرا عضو 57 ساله از اوپک می‌رود؟

رویترز با تحلیل دلایل خروج قطر از اوپک نوشت: تصمیم قطر برای ترک صندلی خود در اوپک نشان می‌دهد که مزایای عضویت در اوپک روشن نیست. با کاهش قیمت انرژی تجدیدپذیر و رشد فوق‌العاده تولید آمریکا، تأثیر اوپک کم می شود.
قطر - میز نفت
قطر - میز نفت
به گزارش میز نفت ، قطر راهی جدید برای آزار عربستان پیدا کرده است. از ماه ژوئن سال گذشته این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس با تنها 2.6 میلیون نفر جمعیت، درگیر یک محاصره وحشتناک از سوی همسایه خود عربستان بوده است. حالا همانقدر سهل انگارانه در حال ترک اوپک است. گروه قدرتمندی که عربستان نقشی کلیدی در آن دارد.

قطر دلایل خود را برای این کار دارد یکی اینکه توانایی این کار را داراست. دوحه در ماه اکتبر تنها 600 هزار بشکه نفت در روز از ظرفیت 33 میلیون بشکه ای اوپک را تامین کرد در حالی که عربستان 10.7 میلیون بشکه تولید داشت. دهه آینده توسعه ذخایر گاز طبیعی بزرگ و کم کربن قطر باید تولید آن را بر حسب بشکه نفت از 4.8 میلیون بشکه به 6.5 میلیون برساند. عضویت در اوپک جلوی عربستان و امارات را برای کاهش روابط اقتصادی با این کشور نگرفته است.

اندونزی، گابن و اکوادور هر سه عضویتشان را از زمان تشکیل اوپک در 1960 معلق کردند ولی رفتن قطر که از 1961 عضو اوپک بوده در زمانی اتفاق افتاد که دلایل زیادی برای اعضای کوچکتر اوپک وجود داشت تا در مورد منافعشان سوال کنند.
در هر صورت آنها اغلب یک معامله غیرمنصفانه دریافت می‌کنند چون ظرفیت تولید اضافی تا حد زیادی در دستان عربستان متمرکز شده است مثلا در تابستان تصمیم اوپک برای افزایش تولید نفت به ریاض اجازه داد هم سهم بازار را داشته باشد و هم سود فراوان.

وقایع این هفته آزاردهنده تر است. در اجلاس جی 20 در آرژانتین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان توافق کردند قرارداد همکاری اوپک و غیر اوپک را تمدید کنند. این قرارداد باعث کاهش تولید در سال 2016 شد. جزئیات این قرارداد در نشست روز پنجشنبه اوپک مشخص می‌شود.

یک نشانه قدرتمند دیگر هم وجود داشت که عضویت در اوپک تضمین‌کننده داشتن یک صندلی پشت میز مذاکره نیست.
تصمیم قطر برای ترک آن صندلی نشان می‌دهد که مزایای عضویت در اوپک روشن نیست. با کاهش قیمت انرژی تجدیدپذیر و رشد فوق العاده تولید آمریکا، تأثیر اوپک کم می شود. در همین حین، نتیجه منطقی حمایت ترامپ از بن سلمان پس از قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی به دست عوامل سعودی، این است که ولیعهد عربستان بیشتر تمایل به تامین خواسته های آمریکا برای کاهش قیمت نفت داشته باشد.


منبع : تسنیم
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 22508
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *