دردسر جدید پتروشیمی های کره ای

13 آذر 1397 ساعت 14:14

میعانات گازی ایران طی سال های گذشته بیش از نیمی از نیاز کلی کره را تامین می کرد که اکنون افزایش مصرف داخلی در ایران و تحریم های آمریکا کره جنوبی را در دسترسی به این منبع با مشکل مواجه کرده است.


به گزارش میز نفت ، به خاطر نامطمئن بودن عرضه نفت ایران به عنوان یک تولید کننده اصلی، کره جنوبی_بزرگترین مصرف کننده میعانات گازی_ به دنبال منابع جایگزینی برای این ماده کلیدی برای صنعت بزرگ پتروشیمی خود می گردد تا از کمبود آن جلوگیری کند. این روند برای خریداران گران قیمت است .

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و ماده اولیه صنعت پتروشیمی کره جنوبی است .
ایران و قطر عرضه کنندگان اصلی میعانات گازی یک محصول جانبی تولید گاز هستند ولی صادرات ایران در سال جاری بسیار کاهش یافته است. دلیل آن هم افزایش تقاضای داخلی برای تولیدات میادین گاز پارس جنوبی این کشور است، در حالیکه تحریمهای دوباره بر صنعت نفت ایران مانع صادرات آن میشود.

میعانات گازی ایران طی سال های گذشته بیش از نیمی از نیاز کلی کره را تامین می کرد. کمبود عرضه ایران خریداران کره ای را مجبور کرده به دنبال جایگزینی برای آن بگردند.

کیم جاکیونگ، محقق موسسه انرژی ایکانامیک روسیه گفت:« حتی اگر آمریکا معافیت از تحریم ها را تمدید کند، کره جنوبی از طرف آن تحت فشار است تا همچنان واردات نفت از ایران را کاهش دهد ».
«کره جنوبی باید به دنبال منابع دیگری باشد».

سباستین باریلر، معاون رئیس بخش خرید مواد اولیه در پتروشیمی هانها گفت که 2018 بسیار خاص و سخت بود چون از اواسط سال دیگر عرضه نفت از طرف ایران وجود نداشت.

او گفت پتروشیمی هانها از تقریبا تمام منابع جایگزین، میعانات خریده است.
تحریم‌های آمریکا و افزایش تقاضای داخلی می تواند صادرات میعانات پارس جنوبی ایران را در 2019 و 2020 کم کند و به 100 هزار تا 200 هزار بشکه در روز برساند. ایران در سال 2017 بین 400 هزار تا 500 هزار بشکه در روز صادرات داشت.
 
گران و پیچیده

پیدا کردن منابع جدید توسط کره درآمد ایران را در این اوضاع اقتصادی خراب کاهش می دهد. برای کره جنوبی این تغییر می تواند روابط آن با نزدیک ترین متحد سیاسیش، آمریکا را عمیق تر کند. تولید میعانات و نفتای آمریکا به سرعت رو به افزایش است.

شین هیوندون، استاد منابع انرژی در دانشگاه اینهای کره گفت:« با توجه به روابط با آمریکا، خرید بیشتر نفت آمریکا نشانه خوبی است» .

او گفت که پتروشیمی هانها در حال به روز کردن برخی از تاسیساتش برای استفاده از ال پی جی است. ال پی جی یک محصول مشابه دیگر است که آمریکا تولید می کند.

شرکت های کره جنوبی باید پول بیشتری برای خرید میعانات قطر بپردازند تا نیمی از تقاضای خود را تامین کنند.
سوخت های دیگر مثل نفتا که نتیجه تقطیر پالایشگاهی است به طور فزاینده ای راه خود را به تاسیسات کره باز کرده‌اند. غیر از خرید ذخایر گران‌تر ، خریداران کره باید تاسیساتشان را که مناسب با نفت ایران بوده، تغییر دهند .

استفاده از درجات نفت سبک آمریکا و استرالیا مشکلات فنی به وجود می آورد .
کیم گفت:« پیدا کردن نفت با کیفیت مشابه ایران آسان نیست. خریداران کره احتمالا مجبور می‌شوند 300 میلیارد وون ( 275 میلیارد دلار) برای بازسازی شکاف دهنده هایشان در صورت فرآوری نفت آمریکا هزینه کنند».


منبع : تسنیم


کد مطلب: 22511

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22511/دردسر-جدید-پتروشیمی-های-کره

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir