۰

اوپک و متحدانش به دنبال تعادل بازار نفت خام هستند

هدف اصلی تصمیم کاهش تولید نفت خام توسط اوپک و متحدانش طی نشست وین «تعادل» است، چیزی که همه در بازار می‌خواهند.
اوپک - میز فت
اوپک - میز فت
به گزارش میز نفت ، مفهوم اصلی تصمیم کاهش تولید نفت خام توسط اوپک و متحدانش «تعادل» است، چیزی که همه در بازار می‌خواهند ولی نظرات متفاوتی در مورد معنای آن و نحوه رسیدن به آن دارند .

هم سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک و هم سایر تولیدکنندگان مثل روسیه هدف کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت در روز را رسیدن به یک بازار متعادل می دانند .

چیزی که آنها می‌خواهند چندان هم مبهم نیست، همه یک قیمت عادلانه را برای نفت می‌خواهند. قیمتی که به آنها اجازه دهد تعهدات مالی خود را انجام دهند و انگیزه کافی برای هزینه به منظور حفظ تولید آینده را ایجاد کند .
احتمالاً اوپک و متحدانش هم عقیده هستند که قیمت 60.06 برای نفت خام برنت که یک روز قبل از توافق کاهش تولید در هفتم دسامبر اعلام شد، بسیار پایین است .

ولی واضح است که در شرایط کنونی نفت بالای 80 دلار در هر بشکه باعث از بین رفتن سریع تقاضا و افزایش تولید تولیدکنندگان غیر اوپک می شود .

نفت برنت در سوم اکتبر به بالاترین حد چهار ساله 86.74 دلار در هر بشکه رسید ولی هشت هفته بعد تقریبا 34 درصد ارزش خود را از دست داد و به 57.50 دلار در 28 نوامبر رسید، یعنی پایین ترین حد در یک سال .
این کاهش قیمت آن قدر سریع بود که اوپک و متحدانش را به این نتیجه رساند که بازار دیگر متعادل نیست و لازم است تولید کم شود تا به شرایط مناسب برگردد .

اولین عکس العمل بازار نفت پس از اعلام توافق کاهش تولید برای اوپک تقریبا مثبت بود. نفت برنت 3.67 دلار رشد کرد و به 67.73 دلار در هر بشکه طی معاملات هشتم دسامبر رسید. ولی در نهایت نسبت به روز قبل با 2.7 درصد افزایش 61.67 دلار معامله شد .

ترامپ ، ایران  

 تعادل بازار یعنی اوپک و بزرگترین تولید کننده آن، عربستان باید یک سری مسائل سیاسی را حل کنند .
مشخص‌ترین این مسائل دونالد ترامپ است که اغلب به خاطر تغییر عقیده اش در مورد مسائل مختلف مورد انتقاد قرار می گیرد، ولی در یک مورد قاطع بوده است و آن قیمت پایین نفت است .

تعجبی ندارد که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان شرکت‌های انرژی آمریکا را برندگان اصلی نشست اوپک بداند و بگوید که «آنها نفس راحتی کشیدند». عربستان همچنین باید روابط خود با آمریکا را به خاطر قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول مدیریت کند .

علیرغم اینکه رهبران حزب جمهوری خواه ترامپ در مورد وضع تحریم‌های سخت بر عربستان به خاطر قتل خاشقچی سر و صدای زیادی به راه انداختند، ولی ترامپ گفت که «قانع نشده بن سلمان دستور قتل را داده است ».
یک عامل پیچیده دیگر ایران است که از توافق جدید کاهش تولید معاف شده است و معافیت های آمریکا برای صادرات نفت این کشور در ماه آوریل پایان می یابد .

با توجه به فراوانی عوامل رقابتی و تاثیر آن ، به نظر می‌رسد تعادل بازار نفت سخت است ولی غیر ممکن نیست .
ولی موفقیت توافق کاهش تولید چگونه تعیین می شود؟

اگر نفت خام بین 60 و 80 دلار در هر بشکه تا زمان انقضای معافیت های صادرات ایران باقی بماند، میتوان گفت اوپک و متحدانش به خواسته‌های خود رسیده اند.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 22562
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *