۰

چرا عربستان برخلاف خواسته آمریکا حرکت کرد؟

اعضای اوپک در آخرین اجلاس خود در حالی به توافق کاهش تولید رسیدند که رییس جمهوری آمریکا پیش‌از این اجلاس، بارها مخالفت خود را با کاهش تولید که افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را در پی دارد، اعلام کرده بود و از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک انتظار داشت به خواسته آمریکا جامه عمل بپوشاند؛ درخواستی که عربستان توجهی به آن نکرد و بر تعهد کاهش تولید مهر تایید زد.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ظرف اوپک طی ماه گذشته از تولید اعضاأ لبریز شده بود؛ به‌طوری که قیمت‌ها به‌طرز چشم‌گیری سقوط کرد و به مرز ۵۹ دلار نیز رسید. موضوعی که به مذاق عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک خوش نیامد و زمزمه‌های کاهش تولید ازسوی این کشور از حدود دو هفته پیش از صدوهفتاد و پنجمین گردهمایی اوپک به گوش رسید. این موضوع درحالی از سوی عربستان مطرح شد که چندی پیش محمد بن سلمان - ولیعهد عربستان سعودی، برای پیشبرد اهداف آمریکا در راستای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، اعلام کرده بود عربستان در ازای خروج هر بشکه نفت ایران، دو بشکه صادر می‌کند!

از سوی دیگر، بازخوانی تاریخ اوپک حاکی است که تولیدکنندگان نفت محدودیت عرضه خود را در ژانویه سال ۲۰۱۷ به‌منظور پایان دادن به اشباع عرضه جهانی و تقویت قیمت‌ها، آغاز کردند. این سیاست موفق شد سطح ذخایر را کاهش داده و قیمت‌ها را بالا ببرد. با این حال، این گروه در ماه ژوئن، تحت فشار ترامپ در آستانه بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران موافقت کرد میزان تولید خود را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

اما درنهایت اعضای اوپک و غیراوپک، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، گرد هم جمع شدند و درحالی که کارشناسان کاهش تولید یک میلیونی را پیش‌بینی می‌کردند، درباره کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به توافق رسیدند. توافقی که ایران نیز از آن مستثنی و قرار شد ۸۰۰ هزار بشکه‌ی آن، توسط اعضای اوپک و ۴۰۰ هزار بشکه نیز توسط اعضای غیراوپک کاهش یابد.

این تصمیم که از ابتدای سال میلادی جدید اجرایی خواهد شد، درحالی گرفته شد که رییس‌جمهوری آمریکا در آستانه دیدار رسمی اوپک و متحدانش، از این گروه خواسته بود  تولید نفتشان را در سال میلادی آینده کاهش ندهند زیرا این اقدام قیمت‌های نفت جهانی را بالا خواهد برد .دونالد ترامپ در توییتی نوشت که امیدوارم اوپک به عرضه نفت به همین منوال ادامه داده و تولید خود را محدود نکند.

پیچیدگی این تصمیم، زمانی پررنگ می‌شود که عربستان در این مدت در همه تصمیم‌های آمریکا که با هدف حذف ایران از بازارهای جهانی گرفته می‌شد، آن را همراهی کرده و تولید خود را تا بیش‌ترین حد افزایش داده بود. انتظار می‌رفت این بار نیز دل به دل آمریکا بدهد و از کاهش تولید امتناع کند. برخی کارشناسان بر این باورند که پیام این اقدام عربستان به آمریکا این بود که می‌تواند مستقل از آمریکا عمل کند و به اهداف خود برسد.

در این راستا، نرسی قربان - کارشناس ارشد حوزه انرژی - در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که تصمیمی که در اوپک گرفته شد، بهتر از چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد، توضیح داد: پیش‌بینی می‌شد اوپک تصمیم بگیرد یک میلیون بشکه از تولید خود کاهش دهد اما اعضای اوپک تصمیم گرفتند تولید خود را میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند که یک اتفاق مثبتی است. از سوی دیگر این‌که ایران از این تصمیم مستثنی شده، اتفاق بسیار مطلوبی است.

وی با تاکید بر این‌که تصمیم اوپک کمک بسیاری به تثبیت قیمت نفت در سطح‌های بالاتری می‌کند، گفت: زمانی که این تصمیم گرفته شده بازار درباره آینده تصمیم می‌گیرد و نباید تا آن زمان برای تغییر قیمت نفت صبر کرد. در حال حاضر قیمت نفت در رنج ۶۵ دلار است و به‌نظر من، قیمت نفت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار تثبیت خواهد شد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی، درباره تصمیمی که عربستان گرفت و مواضعی که این کشور با آمریکا دارد، توضیح داد: از یک سو ممکن است عربستان در ظاهر اعلام کند تولید خود را کاهش می‌دهد اما در عمل این کار را نکند. از سوی دیگر ممکن است عربستان بخواهد این پیام را به آمریکا بدهد که مستقل عمل می‌کنیم و حتی اگر آمریکا دستور بدهد، تولید را کاهش ندهید، ما قبول نمی‌کنیم.

به گفته قربان این‌که پیش‌بینی این موضوع که درنهایت عربستان در عمل چه می‌کند و تولید خود را کاهش می‌دهد یا خیر  درحال حاضر غیر ممکن است.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 22571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *