۰

چین از واردات نفت آمریکا سر باز می‌زند

علی‌رغم صلح تجاری با آمریکا، چین بعنوان واردکننده برتر نفت جهان، قرار است سال ۲۰۱۹ خود را با خرید مقداری اندک یا نخریدن نفت از آمریکا آغاز کند.
چین و آمریکا - میز نفت
چین و آمریکا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، چین، واردکننده برتر نفت جهان، قرار است سال ۲۰۱۹ خود را با خرید مقداری اندک یا نخریدن نفت از آمریکا آغاز کند. این علی‌رغم صلح ۳ ماهه در جنگ تجاری بین این دو کشور انجام می‌شود، چراکه هزینه نسبتا بالای کشتی‌رانی و نامشخص بودن سیاست‌های آینده، تقاضا را به شدت کاهش داده است.

این کاهش اشتها به معنای آن است که ایالات‌متحده که امسال با رکورد زدن تولید نفت شیل، به برترین تولیدکننده نفت خام جهان تبدیل شده است، حتی با وجود این که موج جدیدی از ظرفیت پالایشگاهی در چین به وجود آمده است، قرار است همچنان سهمی بسیار جزئی‌ از بازار بزرگ چین را در دست داشته باشد.

همچنین این موضوع اشاره به این دارد که چین احتمالا از خرید نفت خام برای کاهش فاصله تراز تجاری خود با آمریکا، که منبع اصلی اختلافات تجاری بین دو کشور است، استفاده نخواهد کرد.

در ماه اکتبر کسری تجاری آمریکا با چین به رکورد ۴۳ میلیارد دلار رسید. شرکت‌های آمریکایی واردات خود از چین را افزایش داده و ذخیره کردند تا از تعرفه‌های بالاتری که احتمالا از سال آینده وضع خواهند شد، پرهیز کنند.

شنگ ییک تی، تحلیل گر سی‌آی‌ای انرژی در پکن، می‌گوید: شرکت‌های چینی انگیزه پایینی برای خرید نفت از آمریکا دارند چراکه در شرایط کنونی نفت خام روسیه و ایران به طور گسترده‌ای در دسترس است.

او ادامه داد: حتی با این که تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، اخیرا کاهش یافته‌اند، مدیران اجرایی شرکت‌های نفتی ملی در خرید نفت آمریکا تردید می‌کنند، مگر این‌که به آنها گفته شود چنین کاری را انجام دهند.

داده‌های رفینیتیو دیتا نشان می‌دهد، چین خرید نفت خام آمریکا را در اکتبر و نوامبر با بالا گرفتن جنگ تجاری متوقف کرده است، اما در ماه دسامبر بخشی از واردات را از سر گرفته است ولی تنها ۱ میلیون بشکه نفت خریده است که بخشی جزئی از کل ۳۰۰ میلیون بشکه واردات نفت چین در این ماه است.

یک مقام ارشد از یک پالایشگاه دولتی چین گفت: به علت وجود وضعیت نامشخص سیاسی، پالایشگاه‌هایی که از نفت آمریکا استفاده می‌کردند، گزینه‌های تامین نفت خود را گسترش داده‌اند و نفت دریای شمال، میعانات استرالیا و نفت روسیه را جایگزین آن کرده‌اند.

مارک تای، تحلیل‌گر نفتی ارشد رفینیتیو ایکون می‌گوید: علی‌رغم ناچیز بودن خرید نفت خام آمریکا، چین در ماه دسامبر به رکورد واردات نفت ۴۵ میلیون تن (۱۰.۶ میلیون بشکه در روز) دست یافته است.

او ادامه داد: روسیه همچنان با ۷ میلیون تن پیشتاز صادرات نفت به چین است و عربستان سعودی با ۵.۷ تا ۶.۷ میلیون تن در رتبه دوم قرار دارد.

در ماه دسامبر با استفاده ۲ پالایشگاه دولتی چین از معافیت از تحریم‌های آمریکا، واردات نفت از ایران هم از سر گرفته می‌شود.


منبع : مهر
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 22661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *