۰

تحليلی درباره سه ميليون بشکه نفت

یک تحلیل‌گر حوزه انرژی و عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصمیم وزارت نفت درباره عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس، گفت: سه میلیون عدد بزرگی نیست و یک نوع بسترسازی برای آشنایی بخش خصوصی با بورس انرژی است.
بشکه نفت - میز نفت
بشکه نفت - میز نفت
به گزارش میز نفت ، رضا پدیدار با بیان این‌که میزان صادرات نفت ایران در مجموع حداقل یک و نیم میلیون بشکه در روز است، اظهار کرد: عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس عدد کوچکی است. روند صادرات نفت هم با توجه به معافیتی که آمریکا به هشت مشتری نفت ایران داده است، ادامه دارد.

وی با تاکید بر این‌که عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس یک نوع بسترسازی برای آشنایی بخش خصوصی با بورس انرژی است، افزود: در عرضه اول نفت خام در بورس که میزان آن، یک میلیون بشکه بود، متقاضی کم بود. در عمر صد ساله نفت در ایران، دولت از سال ۱۳۳۲ به بعد، منحصرا خودش نفت را به فروش رسانده و حضور بخش خصوصی شکل نگرفته است.

به گفته این تحلیل‌گر حوزه انرژی، این بسترسازی می‌تواند هم از منظر شاخص‌های اجرایی و هم از منظر شاخص‌های مالی، تمرینی برای فعالان بخش خصوصی باشد.

پدیدار ادامه داد: هنوز بورس انرژی شناخته‌شده نیست و فعالان باید با بورس آشنا شوند. ازسوی دیگر هم به بورس به‌صورت فیزیکی نگاه می‌کنند که نفت را بخرند و بفروشند. در صورتی که ماهیت بورس به این صورت نیست. ما به بورس کاغذی نیاز داریم؛ یعنی بورسی که باعث بالا بردن کیفیت معاملات شود. کیفیت معاملات نفت هم باید افزایش یابد.

وی با بیان این‌که عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس، عدد کوچکی است، گفت: وزارت نفت اعلام کرده، معامله ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است و افرادی که ۸۰ درصد را نمی‌توانند پرداخت کنند، می‌توانند بر اساس نرخ بازار سنا به ریال پرداخت کنند. بخش خصوصی باید امکان مالی را فراهم کند زیرا بخش خصوصی نفت را برای بازار داخل از بورس نمی‌خرد. برای بازار داخل می‌خرد و ارز دریافت می‌کند. ارزی که دریافت می‌کند، ارز حاصل از صادرات تلقی می‌شود و این ارز هم در سامانه سنا معامله می‌شود. بعد هم تبدیل به ریال می‌شود و به وزارت نفت می‌دهد.

به گفته این تحلیل‌گر حوزه انرژی، بخش خصوصی در فروش نفت با مشکل مواجه نبوده و توانسته پول نفت را دریافت کند.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت اخیرا درباره مرحله سوم فروش نفت در بورس گفت: شاید هفته آینده این عرضه رخ دهد. در این راستا، مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده که ۳ میلیون بشکه نفت در بورس به‌صورت ۱۰۰ درصد ریالی با ارز سنا به فروش برسد. اگر فردی به خرید ارزی نفت در بورس تمایل داشت، نفت به‌صورت ارزی به این شخص ارائه و اگر فردی به خرید ریالی نفت تمایل داشت، عرضه به صورت ریالی انجام می‌شود.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 22703
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *