معافیت پول خرید نفت ایران از مالیات در هند

11 دی 1397 ساعت 13:27

وزارت دارایی هند پرداخت به روپیه که برای واردات نفت ایران انجام می‌شود را از مالیات سنگین معاف کرد.


به گزارش میز نفت ، این معافیت در ۲۸ دسامبر به اجرا گذاشته شد اما به پنجم نوامبر برمی‌گردد و به پالایشگاه‌های هندی اجازه می‌دهد حدود ۱.۵ میلیارد دلار بدهی معوق به شرکت ملی نفت ایران را تسویه کنند. این بدهی از زمانی که تهران در اوایل نوامبر هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، ایجاد شد.

این دو کشور در دوم نوامبر توافق دوجانبه‌ای را برای تسویه پول نفت از طریق بانک دولتی UCO و به روپیه هند امضا کردند.

با این حال درآمد یک شرکت خارجی که در یک بانک هندی سپرده‌گذاری می‌شود مشمول ۴۰ درصد مالیات تکلیفی و مالیاتهای دیگری شده که در مجموع به ۴۲.۵ درصد بالغ می‌شود.

این مساله توافق را برای ایران غیرقابل اجرا کرده بود و در نتیجه پرداخت پول از سوی پالایشگاه‌ها تا زمان اعلام این معافیت متوقف شده بود.

طبق اسناد دولتی که از سوی رویترز مشاهده شده است، ایران می‌تواند از این پول برای تامین هزینه‌های خود شامل پول واردات از هند، تامین هزینه‌های کارکنان دولت در هند و سرمایه‌گذاری مستقیم در پروژه های ایران و فاینانس دانشجویان ایرانی در هند استفاده کند. همچنین ایران می‌تواند با استفاده از این پول در اوراق بهادار دولت هند سرمایه گذاری کند.

یک مقام دولتی هند که مایل نبود نامش فاش شود به رویترز گفت: در دور قبلی تحریمها ایران اجازه یافت از این پول برای واردات از هند استفاده کند اما این بار ما زمینه استفاده از این پول را به نفع هر دو کشور گسترش دادیم.

سیستم پرداخت پول واردات نفت ایران به روپیه به هند کمک خواهد کرد تراز تجاری میان دو کشور را که به نفع ایران بود، بهبود دهد.

پرداختها به زودی آغاز خواهد شد

با این حال معافیت مالیاتی تنها شامل نفت خام بود و شامل واردات کالاهای دیگری مانند کود، گاز نفت مایع و موم نمی‌شود.

هند که بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین است بدنبال بسته شدن کانالهای بانکی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به پرداخت پول نفت ایران با استفاده از روپیه متوسل شده است.

یکی از مقامات وزارت نفت هند اعلام کرد اعلام این اطلاعیه، محدودیت‌های پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت پول واردات نفت ایران را تسهیل می‌کند.

یکی از مقامات شرکت "ایندین اویل" که یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران در هند است، اعلام کرد شرکتش پرداخت پول نفت ایران را از ژانویه آغاز خواهد کرد.

تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران در اوایل نوامبر آغاز شد اما واشنگتن به هشت خریدار بزرگ نفت ایران از جمله هند برای ادامه وارداتش معافیت موقت داد. ارزش واردات نفت هند از ایران به حدود ۱۱ میلیارد دلار بالغ شده است و نفت در فاصله آوریل تا نوامبر سال ۲۰۱۸ حدود ۹۰ درصد از واردات هند از ایران را تشکیل داد.

تمهید هند برای سرمایه گذاری مستقیم ایران می‌تواند به ایران کمک کند در طرح‌های توسعه شرکت چنای پترولیوم مشارکت کند. ایران ۱۵.۴ درصد در این شرکت سهم دارد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 22723

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22723/معافیت-پول-خرید-نفت-ایران-مالیات-هند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir