۰

استراتژی اوپک همچنان جواب می‌دهد

با توجه به افت شدید قیمت نفت در اواخر سال میلادی گذشته، استراتژی اوپک برای تثبیت بازار ممکن است شکست خورده به نظر برسد اما تا جایی که مربوط به درآمد نفتی است همچنان برنده است.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، قیمت نفت در بازار لندن به همان محدوده ۵۰ تا ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده که در زمان آغاز کاهش تولید اوپک در اوایل سال ۲۰۱۷ قرار داشت زیرا تولید بالاتر نفت در آمریکا و کندی رشد تقاضا، به تلاش‌های اوپک ضربه زده است. قیمت فعلی نفت پایین سطح قیمتی است که اکثر اعضای اوپک برای توازن بودجه دولتی به آن نیاز دارند.

اما اگرچه افت شدید قیمت نفت، نشانه هشداردهنده‌ای برای کشورهای صادرکننده نفت اوپک است اما استراتژی محدودیت عرضه، همچنان درآمدهای نفتی بالاتری را برای اقتصادهای صادرات محور آنها به ارمغان آورده است.

طبق محاسبات بلومبرگ، ارزش اسمی تولید نفت اوپک بر مبنای میانگین قیمت سبد نفتی اوپک، سال میلادی گذشته ۳۳ درصد رشد کرد و به ۸۲۶ میلیارد دلار رسید زیرا کاهش عرضه از سوی اوپک و متحدانش، میانگین قیمت نفت را بالاتر برد. درآمد واقعی بر مبنای حجم نفتی که صادر شده است، مطمئنا کمتر خواهد بود.

این که موفقیت اعضای اوپک در کسب درآمد نفتی بالاتر در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد یافت یا خیر هنوز معلوم نیست. قیمت نفت در ابتدای سال ۲۰۱۹ به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی و متزلزل شدن تقاضا برای نفت همزمان با رشد بی‌وقفه تولید نفت شیل آمریکا، شروع پرتلاطمی داشته است.

اگر افت قیمت نفت استمرار پیدا کند، اوپک ممکن است این استراتژی را با جدیت بیشتری دنبال کرده و به کاهش تولید بالاتری تن دهد. یا ممکن است به فکر این بیافتد که این بار رویکرد متفاوتی را در پیش بگیرد و مثلا مانند فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، به استراتژی تولید با حداکثر ظرفیت متوسل شود.

اما ادامه روند فعلی، بهترین گزینه خواهد بود. حتی اگر قیمت نفت از سطح اخیر خود بالاتر نرود و اوپک کاهش تولید خود را در کل سال ۲۰۱۹ حفظ کند، همچنان درآمد بیشتری نسبت به دوره پیش خواهد داشت.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 22779
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *