۰

چرا روسیه نگران قیمت پایین‌تر نفت نیست ؟

در حالی که عربستان تلاش می کند جلوی سقوط بازار نفت را بگیرد، به نظر می رسد روسیه مشکلی با این قیمت نفت نداشته باشد .روسیه به اندازه عربستان نیازمند قیمت بالای نفت نیست.
نفت روسیه - میز نفت
نفت روسیه - میز نفت
به گزارش میز نفت ، در حالی که عربستان تلاش می کند جلوی سقوط بازار نفت را بگیرد، به نظر می رسد روسیه مشکلی با این قیمت نفت نداشته باشد .

روسیه قطعه مهمی در پازل قیمت نفت است.اوپک ائتلافی است از اعضای تولیدکننده نفت که تصمیمات مشترکی برای تعادل بازار می گیرند و نیاز به همکاری روسیه برای تقویت تلاشهایش دارد .

بسیاری از اعضای اوپک یا حداکثر ظرفیت را دارند و از کاهش تولید به خاطر پیر شدن میادین نفتی رنج می برند و یا دچار بی‌ثباتی هستند و قصد دارند جای خالی کاهش تولید را پر کنند. پس فقط می ماند عربستان و شریک استراتژیک آن روسیه .

ولی روسیه به اندازه عربستان نیازمند قیمت بالای نفت نیست. چند دلیل برای این مسئله وجود دارد: یکی از دلایل اصلی این است که ارز روسیه تغییر پذیر است. وقتی قیمت نفت سقوط می‌کند، ارز روسیه ضعیف می‌شود و به شرکت‌های نفت روسیه اجازه می دهد هزینه آن را با روبل ضعیف تری بدهند،در حالی که برای فروش نفت هنوز دلار آمریکا می‌گیرند. دوم، پرداخت مالیات برای شرکت های نفتی روسی به صورتی است که بار مالیاتی آنها با قیمت پایین‌تر نفت کمتر میشود .

عربستان سعودی نیاز به نفت 84 دلاری برای تعادل بودجه خود دارد. اعتراض های جهانی علیه قتل جمال خاشقچی باعث انزوای عربستان شده است. طرحهای اقتصادی بن سلمان هم از بین رفته اند و عربستان نیاز شدیدی به قیمت بالای نفت دارد .

آنتن سیلوانوف، معاون اول نخست وزیر روسیه در 26 دسامبر گفت:« کاهش قیمت نفت به ندرت ما را آزار می‌دهد، چون بودجه ما بر اساس نفت بشکه ای 42 دلار بسته شده است. قیمت نفت می‌تواند تا 6 ماه یا یکسال حدود 40 تا 50 دلار بماند. فکر نمی کنیم زیاد طول بکشد». ولی حتی اگر قیمت پایین نفت طولانی تر هم شود، روسیه به مشکل بر نمی‌خورد چون ذخایر ارز خارجی فراوانی دارد .

روسیه مثل عربستان نیاز شدیدی به قیمت بالای نفت ندارد، فقط مسئله زمان است. پس از اینکه روسیه با توافق اوپک موافقت کرد، مقامات این کشور پیشنهاد دادند که تولیدشان را از ابتدای سال 2019 به‌تدریج کاهش دهند.طبق توافق اوپک، تولید نفت باید از ابتدای ژانویه 1.2 میلیون بشکه در روز کم می شد .

الکساندر نواک وزیر نفت روسیه در اواسط دسامبر گفت که تولید باید به طور متوسط 50 هزار تا 60 هزار بشکه در روز در ژانویه کاهش یابد. این مقدار بسیار کمتر از 230 هزار بشکه در روز است که روسیه باید طبق توافق کاهش دهد .
به این ترتیب، تولید روسیه حدود 11.35 میلیون بشکه در روز می ماند که با اوج 11.41 میلیون بشکه در روز ماه اکتبر فاصله زیادی ندارد. نواک گفت:« همه چیز بستگی دارد به امکانات فنی و اوضاع جوی. ما پیشنهاد هایی از شرکت های مختلف داریم. باید ببینیم اوضاع چگونه پیش میرود» .

در همین زمان نواک اطمینان داد که در صورت بدتر شدن اوضاع، اوپک و متحدانش می‌توانند یک نشست فوق العاده برگزار کنند. او در اواخر دسامبر گفت بازار هنوز با ناشناخته های بسیاری روبرو است:« چین چگونه رفتار می کند؟رفتار هند چگونه است؟ جنگ تجاری و غیر قابل پیش بینی بودن دولت آمریکا... همه اینها عوامل تعیین کننده ای در بی ثباتی قیمت نفت هستند» .

ولی نواک پیش‌بینی می‌کند که کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز اوپک کافی است .



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 22783
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *