توضيحي درباره جوابيه عجيب NIOC

17 دی 1397 ساعت 17:25

سوال اصلی این است که چرا پروژه های اصلی جمع آوری گازهای همراه نفت مانند ان جی ال ۳۱۰۰، ۳۲۰۰ و خارگ در سال های اخیر با سرعت بسیار اندکی در حال تکمیل هستند و حتی می توان گفت برخی از آنها تقریبا متوقف شده اند؟


به گزارش ميز نفت، فارس نوشت:

روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران در واکنش با انتشار گزارشی با عنوان «رکورد هدر دادن گازهای همراه نفت در دولت دوازدهم شکست»، جوابیه ای برای خبرگزاری فارس ارسال کرد که دقایقی قبل با تیتر «تقریبا کل گازهای مشعل با راه اندازی پروژه های مرتبط جمع آوری خواهد شد» منتشر شد. توضیحات خبرگزاری فارس درباره این جوابیه به شرح زیر است:   
                     
الف- این جوابیه به خوبی نشان می دهد عملکرد شرکت ملی نفت ایران به عنوان زیر مجموعه اصلی وزارت نفت در زمینه جمع آوری گازهای همراه نفت در دولت های یازدهم و دوازدهم به حدی خالی از نقاط قوت است که حتی نمی تواند جوابیه ای صرفا با محوریت این موضوع به رسانه ها ارائه دهد و ناچار است بخش قابل توجهی از این جوابیه به اقدامات شرکت ملی نفت ایران درباره جمع آوری گازهای سوزانده شده در پالایشگاه های مجتمع گازی پارس جنوبی اختصاص دهد، موضوعی که هیچ ارتباطی با موضوع گزارش خبرگزاری فارس یعنی هدررفت گازهای همراه نفت ندارد.

البته احتمال اندکی وجود دارد که واقعا مسئولان روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران تفاوت بین گازهای همراه نفت و گازهای سوزانده شده در پالایشگاه های مجتمع گازی پارس جنوبی را نمی دانند یا شاید هم امیدوار بوده اند که خبرنگاران خبرگزاری فارس از این موضوع مطلع نباشند و به همین دلیل، این دو موضوع کاملا متفاوت را در کنار هم در این جوابیه قرار داده‌اند. در هر صورت، با هدف اطلاع رسانی به مخاطبان اعلام می گردد گازهای همراه نفت یکی از محصولات جانبی تولید نفت خام هستند و همراه با آن از میدان‌های نفتی برداشت می‌شوند ولی گازهای سوزانده شده در پالایشگاه های گازی از جمله پارس جنوبی، گازهای همراه نفت نیستند زیرا از مخازن گازی برداشته شده اند. علاوه بر این، عموما این گازها برخلاف گازهای همراه نفت، گاز غنی نیستند بلکه گاز سبک (متان) هستند.

ب- در بخشی از جوابیه شرکت ملی نفت ایران به برگزاری مزایده گازهای مشعل در آبان ماه ۹۳ اشاره شده است ولی هیچ اشاره ای به نتایج ناامید کننده آن نشده است. قطعا مسئولان روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران بهتر می‌دانند که نفس برگزاری مزایده هرچند اقدام قابل تقدیری بود ولی زمانی اقدام مهمی محسوب می شود که الان و بعد از گذشت چهار سال از زمان برگزاری این مزایده، منجر به جمع آوری بخش قابل توجهی از گازهای همراه نفت شده باشد که همانطور که از آمار گازهای همراه نفت سوزانده شده در کشور در سال های اخیر مشخص است، این امر محقق نشده و عملا متاسفانه بخش اعظم اهداف برگزاری این مزایده محقق نگردیده است.

ج- اینکه با راه اندازی پروژه های ان جی ال مانند ان جی ال ۳۱۰۰، ۳۲۰۰ و خارگ تقریبا تمامی گازهای مشعل جمع آوری خواهد شد یا اینکه پروژه های مرتبط با جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل در مناطق مختلف کشور مشخص است، سالهاست توسط مسئولان وزارت نفت و بخصوص شرکت ملی نفت ایران گفته می شود و در این جوابیه هم مجددا تکرار شده است. سوال اصلی این است که چرا این پروژه ها بخصوص پروژه های اصلی جمع آوری گازهای همراه نفت مانند ان جی ال ۳۱۰۰، ۳۲۰۰ و خارگ در سال های اخیر با سرعت بسیار اندکی در حال تکمیل هستند و حتی می توان گفت برخی از آنها تقریبا متوقف شده اند؟

(اطلاعات بیشتر درباره این موضوع در این گزارش آمده است) ای کاش روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران به این سوال پاسخ می داد و همچنین به جای استفاده از عباراتی کلی و غیردقیق و البته غیرواقعی مانند «پروژه های مربوط به احداث واحدهای ان جی ال ۳۱۰۰ در غرب کشور، ان جی ال ۳۲۰۰ و ان جی ال خارگ با جدیت در حال پیگیری است و در این مدت اقدام های نسبتا خوبی انجام شده است»، دقیقا می گفت چرا این پروژه ها در دولت های یازدهم و دوازدهم تقریبا رها شده اند؟

د- در بخشی از این جوابیه آمده است: «جلوگیری از سوزاندن حدود ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب گاز در روز در کل کشور به دلیل مشکلات عملیاتی و حسب شرایط خاص، اجتناب ناپذیر است و متذکر می شود که این رقم بر مبنای نرم جهانی است».

قطعا همین طور است و اصولا بحث بر روی سوزانده شدن حدود ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب در روز گازهای همراه نفت نیست بلکه موضوع سوزانده شدن بیش از ۴۷ میلیون متر مکعب در روز گازهای همراه نفت در سال ۹۶ است که تقریبا معادل گاز تولیدی دو فاز پارس جنوبی است. واقعا نمی توان سوزانده شدن این حجم عظیم از گازهای همراه نفت در کشور را با این دلایل توجیه کرد و اصولا اشاره به این موضوع در این جوابیه، عجیب است.

ه- تنها بخش مهم و کارشناسی جوابیه شرکت ملی نفت ایران، این جمله است: «گفتنی است یکی از موانع تعیین تکلیف و جذب سرمایه گذار برای گازهای مشعل مناطق خشکی دور از ساحل که برای استفاده بهینه در صنعت نفت به فروش می رسد، قیمت های یارانه ای برق در کشور و عدم امکان صادرات برق برای سرمایه گذاران گازهای مشعل است که باید با همکاری وزارت نیرو با ایجاد سازوکارهای مناسب در قیمت گذاری و خرید برق تولیدی برای آن اندیشیده شود».

 ای کاش روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران توضیح می دادند مسئولان این شرکت یا مسئولان وزارت نفت چه اقدامی برای حل این مشکل که نقش مهمی در ناکام ماندن مزایده گازهای مشعل در آبان ماه ۹۳ داشت، انجام داده اند؟


کد مطلب: 22784

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22784/توضيحي-درباره-جوابيه-عجيب-nioc

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir