۰

بلاتکلیفی سرنوشت توسعه میدان گازی کیش

برای توسعه میدان گازی کیش، پیش از این با شرکت‌های شل، گازپروم و سرمایه‌گذاری غدیر قرارداد همکاری امضا شده بود، اما هنوز تکلیف توسعه این میدان روشن نشده و به نظر می‌رسد با تغییر پیمانکار، سرنوشت توسعه این میدان از سر نوشته شود.
میدان گازی کیش - میز نفت
میدان گازی کیش - میز نفت
به گزارش میز نفت ، زمانی که پیمانکار میدان گازی کیش، شرکت توسعه و مهندسی نفت بود، محل تامین اعتبار توسعه این میدان گازی، طبق ابلاغ مصوبه هیات مدیره نفت در ۲۸ آذرماه ۱۳۹۶، منابع داخلی، طبق ابلاغ مصوبه هیات مدیره نفت در ۲۲ اسفندماه ۱۳۸۹، بیع متقابل، طبق مصوبه هیات مدیره نفت در ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۰، ترکیب منابع داخلی و سایر منابع، طبق مصوبه هیات مدیره نفت در تاریخ دوم آذرماه سال ۱۳۹۳، سایر منابع اعتباری شرکت ملی نفت و بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و طبق مصوبه هیات مدیره نفت در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ از محل عواید حاصل از صرفه‌جویی ناشی از جایگزینی سوخت مایع با سوخت گازی در قالب ماده ۱۲ رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور تعیین شده بود.

هم‌چنین اعتبار مورد نیاز برای توسعه این میدان گازی، طبق ابلاغ مصوبه هیات مدیره نفت در دوم آذرماه سال ۱۳۹۳، ۱.۴۰۴ میلیون دلار (۹۵۲ میلیون دلار) هزینه‌های سرمایه و ۱۴۳ میلیون دلار هزینه‌های غیرسرمایه‌ای  و گازرسانی به جزیره کیش طبق اعلام مصوبه هیات مدیره نفت در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ برای گازرسانی به جزیره کیش، ۴۷۶ میلیون یورو و ۱.۳۳۱ میلیارد ریال تعیین شده بود.

اما چراغ توسعه این میدان در اول فروردین‌ماه ۱۳۸۶ روشن شد و طبق ابلاغ مصوبه هیات مدیره نفت در ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد. مشاور طرح از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ شرکت طرح و پالایش بوده و مشاور کنونی در بخش سطح‌الارضی، شرکت سازه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ و شرکت پارس از سال ۱۳۹۶ به مدت یکسال و در بخش تحت‌الارضی، شرکت نفت کیش از سال ۱۳۹۱ بوده است.

طبق ابلاغ مصوبه هیات مدیره نفت در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه سال ۱۳۹۶ قرار است حفاری ۱۴ حلقه چاه موجود، احداث خط لوله زمینی ۵۶ اینچ گاز از بندر آفتاب تا خط سراسری هفتم و اتصال آن به لوله ۳۲ دریایی جهت انتقال گاز به جزیره کیش، خط لوله دریایی ۳۲ اینچ بین جزیره کیش و بندر آفتاب و احداث تاسیسات فرآیندی کلاسترها و خطوط لوله زمینی مربوطه جهت اتصال به خط لوله ۳۲ اینچ دریایی تکمیل شود.

با این حال قرار بود میدان کیش در یک فاز خشکی و چهار فاز دریایی توسعه یابد. در این راستا پیش از این و قبل از این‌که آمریکا از برجام خارج شود، برای توسعه این میدان چند قرارداد محرمانگی امضا شده و شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده بود. هم‌چنین شرکت‌های انی و دو شرکت ایرانی غدیر و صانع گزارش نهایی خود را ارائه کردند.

به گفته شهنازی‌زاده - مدیرعامل و رییس هیات مدیره سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت - خطوط لوله بین جزیره و شهر آفتاب کشیده شده است. قرار بود برای این میدان در شهر آفتاب یک پالایشگاه ساخته شود اما با توجه به کمبود خوراک پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ و پالایشگاه جم قرار است گاز این میدان به عسلویه منتقل شود.

درنهایت توسعه این میدان از اختیار شرکت توسعه و مهندسی نفت خارج و به شرکت نفت و گاز پارس محول شد و این شرکت هنوز درمورد این‌که توسعه این میدان توسط شرکت‌های داخلی صورت بگیرد یا خارجی، تصمیمی نگرفته است. از سوی دیگر محمد مشکین فام - مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس - در حاشیه آخرین نشست خبری خود در این باره توضیح داد: هم شرکت‌های داخلی و هم خارجی به ما مراجعه کرده‌اند، باید این مساله را بررسی و با وزرات نفت هماهنگ کنیم، سپس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.  

بر اساس این گزارش، حجم گاز درجای میدان کیش ۵۵.۵ تریلیون فوت‌مکعب با ضریب بازیافت ۷۰درصد و حجم میعانات گازی این میدان ۵۱۴ میلیون بشکه است. حجم گاز قابل استحصال میدان گازی کیش ۳۸.۳ تریلیون فوت مکعب از سازندهای چنگان و دالان فوقانی است. قرار است در فاز اول از این میدان یک میلیارد فوت مکعب در روز معادل ۲۸.۳ میلیون مترمکعب گاز تولید شود. مخزن گازی کیش در مجموع پتانسیل تولید ۵ میلیارد فوت مکعب را دارد.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 22801
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *