۰
هيل گزارش داد:

پوتين به دنبال مالکيت بر جريان انرژی

با اتحاد با اوپکی‌هاکشورهای رقیب آمریکا مانند روسیه تلاش خود را بیشتر کرده تا نبض بازار انرژی جهان را در دست بگیرد که موفقیت‌های بسیار خوبی هم داشته است.
پوتين - میز نفت
پوتين - میز نفت
به گزارش میز نفت ، هم اکنون مجلس نمایندگان آمریکا در کنترل دموکرات‌هاست و نانسی پلوسی سخنگوی این مجلس گفته است که مجلس می‌خواهد آمریکا را به سمت استفاده از انرژی‌های پاک سوق داده و از انرژی‌های فسیلی فاصله داشته باشد.

اما در عین حال کشورهای رقیب آمریکا تلاش خود را بیشتر کرده تا بتوانند نبض بازار انرژی جهان را در دست گیرند.

پلوسی در اولین سخنرانی خود گفته بود که بر موضوع بحران آب و هوایی و همچنین تصمیمات اقتصادی آمریکا و رشد دادن فناوری‌های پاک در جهان تمرکز خواهد کرد و از این تصمیم به عنوان یک اقدام امنیتی نام برد.

در مقابل اما ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بی‌تردید و برخلاف چشم‌انداز شکل گرفتن اقتصاد بدون کربن در جهان به دنبال متحد کردن کشورهای نفتی است.

پوتین به دنبال شکلی از یک اوپک در سایه است که بتواند کنترل کافی بر بازار نفت و گاز جهان داشته و در کنار مدیریت عرضه و مدیریت قیمت از تاثیرات سیاسی منفی بر این بازار نیز جلوگیری کند.

به عنوان مثال پوتین در ازای دریافت سهم از میادین نفتی و گازی ونزوئلا به دولت این کشور کمک مالی می‌کند. 

از طرف دیگر ونزوئلا بخش قابل توجهی از یک پالایشگاه نفتی و اپراتور خط لوله انتقال نفت و توزیع کننده حامل‌های انرژی در آمریکا را به عنوان وثیقه برای دریافت وام نزد روس‌ها گذاشته است.

پوتین اخیرا به ونزوئلا دو بمب افکن مافوق صوت توپولوف 160 داده که به نظر عجیب می‌رسد چرا که ونزوئلا در تامین مایحتاج اساسی مردم خود دچار مشکل است.

روسیه اخیرا حضور خود در خاورمیانه را به شدت افزایش داده و در بحران سوریه نیز در کنار ایران  عراق حضور مؤثری داشته است تا بتواند نقشی پررنگ در حوزه خاورمیانه ایفا کند.

بنا به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا هم اکنون بزرگترین تولید کننده نفت و تا حدودی گاز در جهان است و روزانه 15.6 میلیون بشکه تولید دارد.

پس از آمریکا، عربستان با 12 میلیون بشکه در روز تولید نفت در جایگاه دوم قرار دارد و روسیه نیز 11.2 میلیون بشکه در روز نفت و گاز تولید کرده و در جایگاه سوم است.

تولید نفت و گاز ایران و عراق نیز به ترتیب 4.7 و 4.5 میلیون بشکه روزانه است.

با توجه به اینکه تولید نفت روزانه ونزوئلا 2.3 میلیون بشکه در روز است مجموع تولید نفت و گاز روسیه، ایران، عراق و ونزوئلا معادل 22.7 میلیون بشکه در روز است.

اگرچه این رقم کمتر از مجموع تولید نفت آمریکا و عربستان است اما برای تاثیرگذاری بر بازار نفت و گاز کافی است.

عربستان اخیرا اعلام کرده که قصد دارند صادرات نفت خود را از 7.9 میلیون بشکه در ماه نوامبر به 7.1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

علیرغم آنکه آمریکا بیشترین نفت را در جهان تولید می‌کند اما هنوز تا رسیدن به خودکفایی 4 میلیون بشکه نفت دیگر باید به تولید خود بیفزاید.

نگاه پلوسی در سوق دادن آمریکا به سمت فناوری انرژی‌های پاک و این دیدگاه که این مسئله امنیت آمریکا را بالا خواهد برد بر مبنای اتفاقی است که در دهه 1970 روی داد و کشورهای اوپک از آسیب‌پذیری آمریکا استفاده کرده و این کشور را به دلیل حمایت از اسرائیل تنبیه کردند.

کنگره آمریکا تلاش کرده است تا با تصویب قوانینی نظیر تخصیص یارانه به تولید اتانول به سمت ایجاد جایگزین برای سوخت‌های فسیلی در این کشور برود.

باید گفت که هیچ جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی وجود ندارد چرا که پس از 8 سال دوره اوباما که دولت وی بیشترین تلاش را برای توسعه انرژی‌های نو در این کشور کرد و پس از میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری سهم انرژی‌های خورشیدی و بادی در تولید نیرو از 5 درصد تنها به 8 درصد رسید.

از طرف دیگر علیرغم آنکه فروش خودروهای الکتریکی در آمریکا رو به افزایش است اما سهم این خودروها در بازار وسایل نقلیه آمریکا همچنان پایین است.

امنیت و اقتصاد آمریکا تهدیدات بالفعل جدی دارد و برای برطرف کردن آنها آمریکا به امنیت در حوزه انرژی نیاز دارد.

باید گفت که علیرغم آنکه شاید در آینده شاهد پررنگ تر شدن نقش انرژی‌های پاک باشیم اما آمریکا هم اکنون در معرض خطر است و این انرژی‌ها نمی‌تواند امنیت این کشور را فراهم کند.

در واقع پوتین می‌تواند با متحد کردن تولیدکنندگان نفت اوپکی به خصوص ۴ کشور ذکر شده عملا از طریق کنترل بازار نفت و گاز،‌ شرایط اقتصادی آمریکا را تحت تأثیر قرارداده و امنیت انرژی این کشور را دستخوش نوسان کند.



منبع : فارس
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 22849
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *