عربستان پیش‌بینی نفتی را قبول ندارد

6 بهمن 1397 ساعت 11:14

عربستان سعودی پیش‌بینی درباره پیک تقاضا برای نفت را قبول ندارد و انتظار دارد تقاضا برای نفت، دست‌کم تا سال ۲۰۴۰ همچنان رشد کند.


به گزارش میز نفت ، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، خود را تولیدکننده‌ای می‌داند که به مدد هزینه‌های پایین تولید قادر است همچنان تقاضا برای نفت را تامین کند.

امین ناصر - مدیرعامل غول نفتی "آرامکوی سعودی" - در حاشیه مجمع اقتصادی جهان داووس به سی ان ان بیزنس گفت: انتظار ندارم پیک تقاضا برای نفت در ۱۰ سال آینده یا حتی تا سال ۲۰۴۰ رخ دهد. رشد تقاضا برای نفت هم‌چنان ادامه خواهد یافت و ما تولیدکننده‌ای با پایین‌ترین هزینه تولید هستیم که تا آخرین بشکه نفت را تامین خواهیم کرد.

سال‌هاست که مدیرعامل آرامکو گفته است هیچ نشانی از پیک تقاضا برای نفت وجود ندارد و پتروشیمی‌ها موتور رشد تقاضا برای نفت را تا پایان سال ۲۰۵۰ روشن نگه خواهند داشت و صحبت‌ها پیرامون پیک تقاضا برای نفت و منابع سرگردان، روال منظم گذر انرژی و امنیت انرژی را تهدید می‌کند.

عربستان سعودی که به تازگی اعلام کرده ذخایر نفتش اندکی بالاتر از برآوردهای قبلی بوده است، در نظر دارد اقتصاد خود را متنوع کرده و وابستگی به نفت را کاهش دهد اما یکی از اهداف برنامه "افق ۲۰۳۰"، استفاده داخلی کمتر از نفت برای تولید نیرو به منظور اختصاص نفت بیش‌تری برای صادرات است. این کشور حاضر نیست به‌راحتی عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان و نفوذ ژئوپلیتیکی همراه با آن را از دست دهد.

سعودی‌ها با تکیه بر ذخایر عظیم و هزینه‌های پایین تولید قصد دارند به تولید نفت ادامه دهند. طبق برآورد شرکت BP، ذخایر نفت عربستان سعودی تا پایان سال ۲۰۱۷، به ۲۶۶.۲ میلیارد بشکه رسید که معادل ۱۵.۷ درصد از ذخایر نفت جهان بود و در رتبه دوم پس از ذخایر نفت ونزوئلا به میزان ۲۶۶.۲ میلیارد بشکه قرار گرفت.

به گفته خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان سعودی - هزینه تولید نفت این کشور تنها ۴ دلار در هر بشکه است.

عربستان سعودی ممکن است به قیمت بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه نفت، برای متوازن کردن بودجه خود نیاز داشته باشد زیرا عمده درآمد این کشور از راه فروش نفت است اما این کشور در جهان یکی از پایین‌ترین هزینه‌های تولید نفت را دارد. بعلاوه سازمان‌های مختلف از جمله اوپک برآورد می‌کنند که تولید نفت شیل در آمریکا در اواخر دهه ۲۰۲۰ به اوج خود خواهد رسید و تقاضا برای نفت اوپک را بهبود می‌بخشد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت آمریکا تا سال ۲۰۲۵ به رشد ادامه می‌دهد و پس از آن به طور تدریجی کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوپک نیز در گزارش اخیرش پیش‌بینی کرده است عرضه غیراوپک در اواخر دهه ۲۰۲۰ به اوج خود خواهد رسید زیرا رشد عرضه نفت آمریکا محدود خواهد شد. در میان مدت، تا سال ۲۰۲۳ تقاضا برای نفت اوپک به ۳۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت که به دلیل رشد عرضه غیراوپک است. اما پس از این که رشد عرضه نفت شیل آمریکا در اواخر دهه ۲۰۲۰ به اوج خود رسید، تقاضا برای نفت اوپک به حدود ۴۰ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۴۰ افزایش پیدا می‌کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 22928

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22928/عربستان-پیش-بینی-نفتی-قبول-ندارد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir