۰

کفه ترازوی بازار به نفع نفت ترش سنگین شد

با وجود این که سطح ذخایر نفت جهانی کافی به نظر می‌رسد اما قیمت نفت سنگین به عدم توازن فزاینده‌ای که میان عرضه نفت سبک و سنگین وجود دارد، واکنش نشان داده و بالاتر رفته است.
نفت - میز نفت
نفت - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یک تحلیلگر در یک پالایشگاه اروپایی به پلاتس گفت: این فرض که نفت، بازار یک دستی دارد، پنداشت درستی نیست.

در واقع مسائل پیرامون ایران، ونزوئلا، مکزیک و سایر تولیدکنندگان نفت ترش سنگین، تولید بالاتر از سوی آمریکا، روسیه و اوپک را بیش از اندازه جبران کرده است. تولیدکنندگانی مانند آمریکا در ماه‌های اخیر حجم بالاتری از گریدهای نفتی سبک‌تر را به بازار عرضه کرده و تعادل میان عرضه نفت سبک و سنگین را برهم زده‌اند.

در حال حاضر اوپک تولید نفت سنگین را کاهش داده است در حالی که عرضه از سوی مکزیک و ونزوئلا نیز کمتر شده است. از سوی دیگر عرضه نفت سبک از سوی آمریکا، دریای شمال و مدیترانه در اروپا، روند رو به رشدی را طی می‌کند.

در نتیجه اختلاف قیمتی که گریدهای نفتی سبک‌تر و شیرین‌تر معمولاً نسبت به گریدهای سنگین‌تر و دارای سولفور بالا دارند، در ماه‌های اخیر به شدت کم شده است.

این ناترازی در قیمت‌های پایه نفت خاورمیانه به خصوص قیمت نفت دوبی و عمان مشهودتر است. عمده نفتی که توسط تولیدکنندگان خاورمیانه به فروش می‌رود، با استفاده از یکی از این دو قیمت پایه قیمت گذاری می‌شوند.

اختلاف قیمت میان نفت برنت و نفت دوبی در سه ماهه سوم سال گذشته دو دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بود. این اختلاف قیمت در سه ماهه چهارم یک دلار و ۸۶ سنت بود و در ژانویه به یک دلار و ۱۶ سنت کاهش پیدا کرد.

یک معامله‌گر مقیم سنگاپور گفت: قیمت نفت ترش بالا رفته زیرا غرب دچار کمبود نفت ترش شده است. تولیدکنندگان نفت اوپک شامل عربستان سعودی در کاهش عرضه، بازار آمریکا را هدف گرفته‌اند در حالی که برای حفظ سهم بازارشان در منطقه مهمی مانند آسیا، مشتریان آسیایی را به خوبی تأمین می‌کنند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و همتایانش در اوپک مشخص نکرده‌اند کاهش تولید را به چه نحوی میانگریدهای مختلفی که تولید می‌کنند اجرا خواهند کرد با این حال گریدهای سنگین‌تر و ترش‌تر با توجه به این که نسبت به نفت‌های سبک‌تر و شیرین‌تر ارزان‌تر هستند اول از همه کاهش داده می‌شوند.

اما فالح در نشست دسامبر اوپک که طی آن کاهش تولید نفت تصویب شد، خاطرنشان کرده بود نرخ بالاتری که سابق بر این از فروش گریدهای سبک‌تر داشتیم به سرعت کاهش پیدا می‌کند و این کاهش اختلاف قیمت، به دلیل رقابت از سوی نفت فوق سبک نفت شیل آمریکا است.

در پیمان کاهش تولید، اوپک، روسیه و ۹ تولیدکننده غیراوپک با هدف تثبیت بازار، تولیدشان را مجموعاً ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا ژوئن کاهش خواهند داد.

برخی از گریدهای ترش در اروپا و آمریکا گران‌تر از گریدهای شیرین‌تر معامله می‌شوند. به عنوان نمونه، نفت اورال روسیه که گرید دارای سولفور بالا است نسبت به قیمت معمول خود گران‌تر شده است. قیمت اورال در اروپای شمال غربی که توسط پلاتس ارزیابی می‌شود، هفته پیش ۶۰.۷۷۵ دلار در هر بشکه بود که ۷ سنت در هر بشکه بالاتر از میانگین قیمت نفت برنت بود.

مقررات IMO موازنه را احیا می‌کند

مقررات جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) ممکن است به احیای توازن میان عرضه نفت سبک و سنگین کمک کند.

سازمان بین‌المللی دریانوردی مقررات جدیدی را در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که قرار است تا سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته شوند و بر اساس این مقررات، محتوی سولفور همه سوخت‌های دریایی باید از ۳.۵ درصد به ۰.۵ درصد کاهش پیدا کند. این مقررات احتمالاً تقاضا برای گریدهای ترش سنگین در بخش کشتیرانی را کمتر کرده و در نتیجه، از اختلاف قیمت شدید نفت دارای سولفور بالا کاسته می‌شود.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 22941
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *