بازی ژئوپلیتیکی خطرناک عربستان سعودی

7 بهمن 1397 ساعت 14:19

عربستان سعودی با تلاش برای ادامه روابط دوستانه دیرینه خود با واشنگتن و همزمان بستن پیمان های جدید با مسکو که عمدتاً بر مبنای همکاری در بازارهای نفت است، خود را در موقعیت ژئوپلیتیکی خطرناکی قرار می‌دهد.


به گزارش میز نفت ، هفته گذشته شرکت آرامکو سعودی در مجمع اقتصادی جهان در داووس سوئیس اعلام کرد درصدد خرید دارایی‌های گاز طبیعی در آمریکا است و قصد دارد میلیاردها دلار در این کشور سرمایه گذاری کند زیرا درصدد است یک بازیگر بزرگ در بازار جهانی گاز شود. آرامکو سعودی اخیراً با سرمایه گذاری در دارایی‌های پایین دستی از جمله مجتمع موتیوا در تگزاس که بزرگترین پالایشگاه آمریکا است، دارایی‌های خود را در بسیاری از کشورهای جهان متنوع کرده است.

امین ناصر، مدیرعامل آرامکو سعودی در حاشیه اجلاس مجمع اقتصادی جهان به رویترز گفت: این شرکت قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار دیگر در مجتمع موتیوا سرمایه گذاری کند. وی در ادامه افزود: ما مایل هستیم سرمایه گذاری بیشتری در آمریکا انجام دهیم. تیم گاز بین‌المللی آرامکو می‌تواند خرید دارایی‌های گازی در کل زنجیره تأمین را مورد بررسی قرار دهد و قدرت مالی قابل توجهی دارد. آرامکوی سعودی پیش از این علاقه خود به تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی در بخش گاز و LNG و صادرات این سوخت را نشان داده است اما هنوز راه درازی در پیش دارد تا بتواند رؤیای خود را عملی کند.

بازی در هر دو طرف

با وجود روابط نزدیک عربستان سعودی با آمریکا که قدمت آن به زمان ریاست جمهوری فرانکلین روزولت در طول جنگ جهانی دوم بازمی گردد، ریاض با مسکو نیز روابط نزدیکتری را ایجاد می‌کند.

روابط روزافزون با روسیه ناشی از ضرورت بازار نفت بوده است. پس از این که قیمت نفت از حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه در اواسط سال ۲۰۱۴ به پایین ۳۰ دلار در هر بشکه تا اوایل سال ۲۰۱۶ سقوط کرد، دو طرف موافقت کردند توافق کاهش تولید را با هدف کاهش سطح عرضه نفت در بازار اجرا کنند. به این ترتیب گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس به ریاست روسیه و عربستان سعودی متولد شد.

این دو کشور پس از نخستین کاهش تولید خود در سال ۲۰۱۶، سال میلادی گذشته دوباره موافقت کردند سطح ذخایر نفت را کاهش دهند تا در بحبوحه کندی رشد تقاضا برای نفت به دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین و ضعیف بازارهای نوظهور، از اشباع عرضه بازار جهانی جلوگیری کنند به خصوص که تولید نفت آمریکا، روسیه و عربستان سعودی به رکورد بالایی صعود کرده بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس ، روس‌ها و سعودی‌ها اکنون به‌دنبال همکاری در بخش گاز هستند و عربستان سعودی درصدد است سرمایه‌گذار بزرگی در بخش LNG روسیه شود که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ادعا کرده است می‌تواند روزی با قطر، استرالیا و آمریکا رقابت کرد و بزرگترین صادرکننده LNG جهان شود. همچنانکه ریاض و مسکو به همکاری نفتی و گازی از طریق سرمایه‌گذاری و همچنین کنترل قیمت نفت جهانی ادامه می‌دهند دو طرف اتحاد ژئوپلیتیکی را در خاورمیانه تحکیم می‌کنند که همواره عرصه رقابت میان واشنگتن و مسکو بوده است. شاید سال‌ها زمان ببرد تا این اتحاد شکل بگیرد اما زمانی خواهد رسید که ریاض ناچار شود بین منافع آمریکا و نفوذ منطقه‌ای رو به رشد مسکو در خاورمیانه یکی را انتخاب کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 22945

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22945/بازی-ژئوپلیتیکی-خطرناک-عربستان-سعودی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir