یکی دیگر ازتبعات تحریم آمریکا

13 بهمن 1397 ساعت 13:57

​معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفتی دولتی ونزوئلا که ریسک کمبود عرضه در بازار را برانگیخت، در قیمت بالاتری بسته شد و افزایش هفتگی نشان داد.


به گزارش میز نفت به نقل از ایسنا، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس روز جمعه ۱.۴۷ دلار یا ۲.۷ درصد افزایش یافت و در ۵۵.۲۶ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۹ درصد افزایش ثبت کرد. شاخص قیمت نفت آمریکا در ژانویه ۱۸.۵ درصد رشد داشت.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در آوریل ۱.۱۹ دلار یا ۳.۱ درصد افزایش یافت و در ۶۲.۷۵ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود ۱.۸ درصد افزایش داشت. نفت برنت در ژانویه ۱۵ درصد رشد قیمت داشت.

روند صعودی بهای نفت پس از انتشار آماری که کاهش شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته را نشان داد تداوم پیدا کرد.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته ۱۵ حلقه کاهش یافته و به ۸۴۷ حلقه رسید و افزایش ۱۰ حلقه‌ای هفته پیش را تا حدودی جبران کرد.

با این حال، ونزوئلا همچنان اصلی‌ترین موضوع مورد توجه معامله گران نفت مانده است. دولت ترامپ دوشنبه هفته گذشته تحریم‌ها علیه شرکت PDVSA ونزوئلا را رونمایی کرد تا همزمان با حمایت از گوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، فشار بر دولت نیکولاس مادورو را مضاعف کند.

به گفته نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد در شرکت "تینک مارکتس"، معامله گران معتقدند که بحران ونزوئلا، یکی از عواملی است که از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند و تصور می‌رود که این وضعیت بزودی حل می‌شود زیرا این کشور درصدد فروش بخشی از ذخایر طلای خود است. قیمت نفت احتمالاً بالاتر خواهد رفت اما نباید انتظار جهش گسترده آن را داشته باشید.

در این بین، نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۴ کشور عضو است، ۳۰.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت در ژانویه تولید کرد که ۸۹۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر کاهش داشت و بزرگترین کاهش ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۷ به این طرف بود. به گفته معامله گران، انتشار این گزارش روی قیمت نفت بی تأثیر نبود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، در دسامبر توافق کردند تولیدشان را مجموعاً ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۸ کاهش دهند تا از اشباع عرضه بازار جلوگیری کنند. قیمت‌های نفت از پایین‌ترین رکورد خود در آخرین هفته دسامبر سال ۲۰۱۸، حدود ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده است با این حال هشدار صندوق بین‌المللی پول در خصوص دورنمای تیره اقتصاد جهانی، روی جو بازار تأثیر گذاشته است.

اما قیمت نفت که اواسط هفته در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا افزایش یافت، در واکنش به انتشار آمار رسمی که رشد کمتر از حد انتظار ذخایر این کشور را نشان داد صعود کرد.


کد مطلب: 22984

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/22984/یکی-دیگر-ازتبعات-تحریم-آمریکا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir