۰

آمریکا به تله نفتی خود افتاد

رونق نفت شیل، عرضه نفت را فراوان کرده و مانع رشد قیمت ها شده و وابستگی آمریکا برای واردات انرژی را کاهش داده است اما این کشور با مشکل دیگری روبروست.
نفت آمریکا - میز نفت
نفت آمریکا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تگزاس و سایر ایالت‌های تولیدکننده نفت شیل آمریکا نفت مرغوبی تولید می‌کنند که شیرین و سبک است و با دامن زدن به اشباع عرضه در صنعت نفت، توازن بازار جهانی را برهم زده‌اند.

پالایشگاه‌هایی که میلیاردها دلار برای فراوری نفت کم کیفیت و ارزان سرمایه گذاری کرده بودند ناچار شده‌اند پول بیشتری برای خرید گریدهای ترش سنگین مورد نیازشان پرداخت کنند. این عدم تناسب خبر خوبی برای تولیدکنندگان اوپک مانند عراق و عربستان سعودی است که نفت شیرین سبک چندانی تولید نمی‌کنند و عمده تولیدشان نفت سنگین است.

بحران ونزوئلا به همراه کاهش تولید اوپک، این عدم توازن را تشدید خواهد کرد. ونزوئلا نفت سنگین صادر می‌کند و تحریم‌های دولت ترامپ که هفته گذشته اعلام کرد فرآوری و صادرات نفت را برای ونزوئلا دشوارتر خواهد کرد.

پالایشگاه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند منابع جایگزینی برای تأمین نفت سنگین مورد نیازشان پیدا کنند. گریسیمونز، یکی از مدیران ارشد شرکت "والرو انرژی" که بزرگترین پالایشگاه آمریکا است به سرمایه‌گذاران این شرکت اعلام کرد ما همچنان در برنامه عرضه خود کمبودهایی داریم و از ونزوئلا نفت خریداری نمی‌کنیم.

نفت همه جا یکی نیست. نفتی که از چاه‌های شیل در تگزاس غربی استخراج می‌شود شبیه روغن پخت و پز بوده و پالایش آن راحت است. در منطقه اورینوکوی ونزوئلا، نفتی که استخراج می‌شود غلیظ بوده و فراوری آن دشوارتر است. تراکم تنها تفاوت موجود نیست بلکه محتوای سولفور نیز اهمیت دارد و بازار را به دو دسته نفت شیرین و ترش تقسیم می‌کند. نفت سنگین سولفور بیشتری نسبت به نفت سبک دارد.

با کاهش تولید از سوی عربستان سعودی، روسیه و کانادا و تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، بازار نفت سنگین دچار کمبود عرضه شده است.

برای مصرف کنندگان و سیاستمدارانی که به اخبار پیرامون قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت متمرکز شده‌اند ممکن است این موضوع اهمیت نداشته باشد. حتی رانندگان خودروهای سواری از این موضوع سود می‌برند، زیرا فراوانی نفت شیرین سبک، به بنزین بیشتر و قیمت پایین‌تر منجر می‌شود. از سوی دیگر، رانندگان کامیون‌ها ممکن است با کمبود مواجه شوند زیرا پالایشگاه‌ها نفت ترش سنگین را برای تولید دیزل ترجیح می‌دهند.

وضعیت مذکور برای معامله‌گران نفت در بازار فیزیکی این فرصت را فراهم می‌کند تا از تغییر اختلاف قیمت میان انواع مختلف نفت سود ببرند.

مدیران نفتی معدودی انتظار دارند بازار به این زودی تغییر کند. توازن عرضه و تقاضا ممکن است وخیم‌تر شود زیرا کاهش تولید اوپک از ماه آینده بیشتر می‌شود. عربستان سعودی هشدار داده است که تولیدش را در فوریه کاهش بیشتری خواهد داد. صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا هفته گذشته برای دومین بار در حدود یک دهه گذشته به پایین‌ترین میزان سقوط کرد.

الکس بیرد، مدیر بخش نفت در غول بازرگانی کالای گلنکور اظهار کرد: کاهش تولید اوپک بازار نفت ترش سنگین را دچار کمبود نگه خواهد داشت.

همزمان تولید نفت شیل آمریکا رشد کرده و اشباع نفت شیرین سبک را تشدید می‌کند. طبق محاسبات بلومبرگ که بر مبنای آمار اداره اطلاعات انرژی بوده، میزان نفت سبک در مجموع تولید نفت آمریکا به حدود ۵۷ درصد در مقایسه با ۵۱ درصد در اوایل سال ۲۰۱۷ رشد کرده است.

بنا بر آمار بلومبرگ، در بازار معاملات فیزیکی، اختلاف قیمت برخی از انواع نفت ترش سنگین شامل نفت اورال روسیه و "مارس بلند" خلیج مکزیکوی آمریکا در بالاترین سطح پنج سال اخیر قرار دارد.

نفت ترش سنگین به حدی گران شده و حاشیه سود پالایش بنزین به حدی اندک شده که برخی از پالایشگاه‌های آمریکا دستگاه‌های پیشرفته خود را در نرخ پایین استفاده می‌کنند تا در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند و دیگران نیز احتمالاً اقدام مشابه را دنبال خواهند کرد.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 22995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *